2022
)

Når grise flyver

27 jul.22

Graphic novel om superhelten Batgris er fuld af humor og gakket action. En værdig konkurrent til de populære bøger om Hundemand.

Med sine fantastiske tegninger og underholdende plot egner bogen sig til en bred aldersgruppe, og der er noget at komme efter både for børn på 7 år og dem på 13.

Batgrisen er Rob Harrells påfund, og inspirationen fra både Dav Pilkeys ’Hundemand’ og de klassiske superhelte Spiderman og Batman er tydelig. Men det gør slet ikke noget, for tegnestilen er uimodståeligt gennemført og flot, og grisen Gary er helt sin egen. Både hovedpersonen og hans venner har masser af charme og personlighed, og deres relationer giver bogen noget dybde, der supplerer humoren rigtigt godt. Det er nemlig ikke bare så ligetil pludselig at blive superhelt, finder Gary hurtigt ud af. Der er vigtige beslutninger at træffe, et stort ansvar at løfte, og hvem er værdig til at blive indviet i så stor en hemmelighed?

Gary er bare en helt almindelig gris, der hænger ud med sine gode venner flagermusen Brooklyn og fisken Carl. De tre er uadskillelige og deler alt med hinanden. Men en skæbnesvanger dag bliver Gary bidt i trynen af Brooklyn ved et uheld, og fordi hun er radioaktiv (noget, hun selvfølgelig havde glemt at fortælle sine venner), udvikler Gary pludselig mystiske superkræfter.

Nu bliver der vendt op og ned på Garys liv, mens han prøver at lære at styre sine kræfter. Brooklyn er med på sidelinjen til at hjælpe ham, men de to vælger ikke at fortælle hemmeligheden til Carl. De tror simpelthen ikke, at Carl kan holde på en hemmelighed så stor. Hemmeligheden giver splittelse i det før så tætte trekløver, for Carl kan godt mærke, at der er kommet noget imellem dem, han kan bare ikke regne ud, hvad det er.

Brooklyn og Gary har det sjovt sammen, mens Gary finder sin identitet som superhelt, men da Carl en dag finder ud af, hvad der foregår, bliver han skuffet og vred. Han beslutter sig for, at han vil være en superskurk, der kan hamle op med Batgrisen. Carls skumle planer løber dog løbsk, og pludselig har Batgrisen mere end nok at se til. Han får snart brug for begge sine venners hjælp for at beskytte byen og klare sig i kampen mod den frygtindgydende Reptil-mand og den grumme Slagter.

’Batgris – når grise flyver’ er en farverig fornøjelse med en spændende historie, masser af svine-relaterede sproglige jokes og afvekslende skrift og billedstørrelse, der holder læserens opmærksomhed fangen hele vejen. Historien om en helt almindelig gris, der pludselig får superkræfter, sætter gang i fantasien hos yngre børn, og de lidt ældre vil finde og forstå mere af humoren. Bogen egner sig derfor til at blive læst af en relativ bred aldersgruppe. Heldigvis er dette starten på en serie, for børnene vil helt sikkert være klar på at læse flere eventyr med Batgrisen.

Cobolt
Dennis Jacob Rosenfeld
62794526