Smil

2022
)

Smil

02 maj.22

Selvbiografisk graphic novel om livet med tandbøjle, venskaber og forelskelser er både sjov og seriøs på samme tid.

Raina Telgemeiers farverige og underholdende tegninger danner baggrunden for skildringen af et både helt almindeligt og samtidigt dramatisk ungdomsliv, som læsere mellem 11 og 14 år nemt vil kunne relatere til.

Bogen handler om 11-årige Raina, der, ligesom så mange andre unge, skal have bøjle på for at rette op på sit overbid. Desværre snubler hun og slår sine fortænder ud kort forinden – ikke just den drømmestart på teenageårene, man kunne ønske sig. Det er i forvejen en stor ting at skulle have bøjle, og Raina skal nu også have falske fortænder, mens de nye vokser ud.

Udover at det er fysisk ubehageligt og til tider smertefuldt, er det også noget, der virkeligt kan hæmme en lidt usikker og selvbevidst tween, og Raina har til tider svært ved at finde noget at smile af. Hendes trængsler med tandbehandlinger og skiftende bøjler bliver en stor del af hendes liv, der også er fyldt med udfordringer indenfor skole, venskaber, familie og forelskelse.

Den selvbiografiske skildring er skiftevis rørende og sjov, og hele tiden troværdig og nem at relatere til. Som læser er man på Team Raina gennem både skuffelser og succes og hepper med, når hun navigerer gennem faldgruber som fx venner, der måske alligevel ikke helt er rigtige venner, og altopslugende forelskelser, der pludseligt og forvirrende opstår for senere blot at forsvinde ud i den tynde luft.

’Smil’ er en fortsættelse til ’Kvalme’ af Raina Telgemeier, der handler om den lidt yngre Rainas problemer med angst, men bogen kan sagtens læses uafhængigt. Det er en rigtigt god graphic novel for de 11 til 14-årige, hvad enten de har bøjle eller ej. De fantastiske tegninger bidrager med en masse humor, og bogen rammer ret godt den følelsesmæssige turbulens, der ledsager teenagealderen.

Telgemeier beskriver ungdomslivets forvirring på en sjov og samtidig respektfuld måde, der ikke taler ned til læseren. Der er både dybde og underholdning at finde her, og bogen kan varmt anbefales til læsere, der synes om fx ’Ti knive i hjertet’ af Nora Dåsnes eller den populære serie om Mira af Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi.

Cobolt
Dennis Jacob Rosenfeld
62475765