ZombieLars

2020
)

ZombieLars - Bind 1 af Thomas Seeberg Torjussen og Kim W. Andersson (Ill.)

06 okt.20

Denne gode historie med de flotte illustrationer bygger på en tv-serie af samme navn og kan læses af børn fra 8-års alderen.

Historien starter med, at drengen Lars springer ud ad sit vindue fra fjerde sal, blot fordi han ikke lige tænker over, at når man er levende ulevende, skal man ikke vække for meget opsigt. Sammen med sin mor er han flyttet til Bækkebakken og skal begynde på ny skole. Første dag opdager han, at han er den første ulevende på hele skolen, og hverken voksne eller klassekammerater tager pænt imod ham. Hele byen kan ikke lide fremmede og har dannet foreningen FMAF (Folkeaktion Mod Alt Fremmed).

Da Lars beslutter at stikke af til Detroit, hvor der bor andre ulevende, møder han flere andre, der også er anderledes. Derfor beslutter han at blive i Bækkebakken, selvom de fleste af indbyggerne gør alt for at få ham til at rejse. Særligt Anna, en virkeligt sej pige, der i virkeligheden er ninja, kommer til at betyde meget for Lars. Men også heksen Tess, Robert, der er meget åben overfor sine anderledes klassekammerater, samt skolens pedel kommer alle til at få en afgørende betydning for Lars. Særligt fordi hadet mod Lars intensiveres. Men det gør Lars’ følelser for Anna også.

Bogen bygger på en tv-serie af samme navn, sendt på DR Ultra, og bind ét følger tv-seriens første seks afsnit. Historien handler om venskab på tværs af forskelligheder, men også om accept af hinanden på trods af disse. Bogen er opbygget som en traditionel tegneserie med flere rubrikker på hver side. Illustrator Kim W. Anderssons tegninger er virkelig flotte og enormt gode til at understrege stemningerne. Særligt den måde, han har tegnet Lars på som en lidt bleg dreng med sorte rande under øjnene, passer så fint med de gængse billeder af zombier.

Jeg er ret begejstret for bogen, både fordi den kan læses allerede fra 8-års alderen, men også fordi forfatterne og illustrator sammen har udarbejdet en enormt god historie, der både indeholder emner som mobning og forelskelse, men alligevel er bygget op om en ramme af både zombier og hekse.

Turbine
Anne Krogh Hørning
978-87-406-6126-2