Animal Jack - skovens hjerte

2022
)

Animal Jack - skovens hjerte

14 mar.22

Fantastisk graphic novel for tweens med elementer af både fantasy, spænding og sjov.

Jack er en dreng, der har evnen til at trylle sig om til et hvilket som helst dyr, hvilket resulterer i mange sjove situationer. Desværre gør hans evner ham ikke nødvendigvis populær. Men da børnene i området på mystisk vis begynder at forsvinde, er det kun Jack, der kan løse mysteriet. Flotte illustrationer og en handling, der virkelig taler til fantasien, gør dette til en bog, børn vil elske.

Animal Jack er en ganske særlig dreng, der ser helt almindelig ud men har evnen til at skifte form til et hvilket som helst dyr efter behov. Han er stum og kan ikke tale med mennesker, men har et tæt forhold til naturen og en slags ordløs kommunikation med dyr omkring ham. Jacks evne hjælper ham i mange situationer, men den giver ham også problemer, fordi han ikke altid helt kan styre den. Det resulterer i både pinlige og sjove situationer, og selvom hans forældre heldigvis accepterer og elsker ham, som han er, er han ikke populær blandt de andre børn i skolen, heller ikke selvom han bruger sine kræfter til at hjælpe, hvor han kan. En dag sker der imidlertid noget, der får både børn og voksne til at værdsætte Jack og hans særlige evner. En efter en begynder børnene i området at forsvinde, til der til sidst kun er Jack tilbage. Det viser sig, at Jacks specielle egenskaber er nøglen til at løse mysteriet, og alt ender selvfølgeligt godt til sidst.

Denne historie sætter virkelig gang i fantasien, for hvem kunne ikke tænke sig at have de evner, Jack har? Har han brug for at være hurtig, er han straks en gepard, og skal han forsvare en ven, bliver han til en bjørn. Hans kræfter hjælper ham i hverdagen og er en så naturlig del af hans liv, at historien bliver troværdig, og læseren sagtens kan forestille sig, at det kunne lade sig gøre. Forfatteren og tegneren lader heldigvis Jacks kræfter folde sig ud, så han ikke bare forvandler sig til de mest velkendte dyr, børn ved alt om i forvejen, men også til dyr som fx en tasmansk djævel og en elektrisk ål. Der er masser af læring i det, men den flettes så umærkeligt ind, at handlingen aldrig mister tempoet, og det er virkelig godt lavet. Det ene dyr bliver ikke fremstillet som bedre end det andet, og den ligeværdige præsentation af forskellige dyr understøtter på en subtil måde bogens budskab om at alle væsner er lige meget værd og om at passe på naturen.

Det er en alsidig bog med megen humor, et stort element af spænding, og så selvfølgelig en god portion fantasy. Hovedpersonen kan ikke tale, men der er lidt at læse alligevel, for alle omkring ham taler og har talebobler. Ellers drejer det sig om at læse tegningerne for at følge med i handlingen og få alle detaljer med. Lange forklarende beskrivelser er fravalgt, og illustrationerne får lov til at komme til deres ret. Det giver et godt flow, hvor spændingen opretholdes og ikke mister pusten af for meget tekst. Bogen har et format, der ligger godt i hånden, og moralen, om at vi skal passe på naturen, er mere aktuel end nogensinde. En rigtig god bog, som egner sig til de 8 til 12-årige.

Cobolt
Vigan
62226986