Låst

2021
)

Låst

17 feb.21

Psykologisk spændingsroman med et ungdommeligt præg underholder med en fin blanding af whodunnit, suspense og humor.

Anne Mette Kirk, der debuterede i 2019 med Knust, er nu klar med den svære toer - der dog ikke lader til at have været så svær endda. Som forgængeren er ’Låst’ en spændingsroman med et kriminalistisk plot, hvor der fokuseres en del på de psykologiske aspekter, og plottet derfor sine steder træder lidt i baggrunden. Det betyder dog på ingen måde, at man ikke hurtiglæser med tilbageholdt åndedræt for at få udløst spændingen.

I romanen møder vi den egentlige hovedperson, 24-årige Clara, der driver hvileløst rundt i livet uden rigtigt at vide, hvilken retning hun skal tage. Efter en fest med vennerne bliver hun en nat overfaldet på dametoilettet på et diskotek. Overfaldet er så voldsomt, at hun ryger i koma med svære hovedtraumer. Tilbage sidder en række personer med mere eller mindre nære relationer til Clara. De har alle ting at kæmpe med og er, som titlen antyder, låst fast i de hemmeligheder og gerninger, de hver især ihærdigt prøver at holde skjult.

Bogen er bygget op, så man på skift følger hver karakter i persongalleriet. De er fint tegnede og har individuelle særpræg, så man hurtigt kommer ind på livet af dem. Man kommer derfor også bag om deres facader, men får kun svage antydninger af, hvad de går og gemmer på. Claras lillebror og Claras veninde skiller sig lidt ud, da de primært gemmer på Claras hemmeligheder, der altså også begynder at titte frem. Mens den ukendte gerningsmand lurer i skyggerne, prøver politiet at finde hoved og hale i de spor, de har at gå efter. Overfaldets grusomme grad af voldsomhed og flere andre tegn tyder på, at gerningsmanden gik direkte efter Clara og sikkert kender hende.

Der er et par personer, der går igen fra forfatterens debutroman; den unge mand Theo, der er Claras lillebror samt politimanden Marc Abildgaard. ’Låst’ hænger ellers ikke sammen med 'Knust', men de er begge ungdommelige i udtrykket og vil særligt tiltale YA-segmentet såvel som alle andre, der er til psykologisk spænding og whodunnit.

Anne Mette Kirk skriver flydende, ubesværet og med en underspillet humor, der letter det ellers tunge emne. Som læser er man med hele vejen, og bogen er hurtigt læst.

People'sPress
38628445