The inheritance games - arvingerne

2022
)

The inheritance games - arvingerne

30 jan.23

Tænk at gå fra at bo i en bil til at arve 48 mia. fra et menneske, man overhovedet ikke kender! Det sker for 16-årige Avery Grambs i imponerende thriller for det unge publikum.

Avery bor i Connecticut med sin storesøster Libby, som har været Averys værge, siden deres mors død. Da Libbys voldelige kæreste Drake flytter ind, beslutter Avery midlertidigt at flytte i sin bil. En dag kaldes hun ind på inspektørens kontor, hvor Grayson Hawthorne venter på hende. Han beder hende komme til Texas for at efterkomme hans afdøde bedstefar Tobias Hawthornes vilje, når dennes testamente læses op.

Avery forstår ingenting, men rejser til Texas i privatfly sammen med Libby, hvor de møder de fire forskellige Hawthorne- brødre. Det viser sig, at Tobias Hawthorne kun har efterladt få penge til sine to døtre Zara og Skye samt til sine fire børnebørn Grayson, Jameson, Nash og Xander, men til gengæld har han efterladt 48 mia. dollars og sine ejendomme til Avery! Og ingen har den fjerneste idé om hvorfor!

Med pengene følger selvfølgelig betingelser, og Avery skal bo i det enorme Hawthorne-hus i mindst et år. Resten af familien, som ikke er store fans af Avery, skal også bo der. Mr. Hawthornes advokatfirma, ledet af Alisa, skal assistere Avery, og ligeledes skal hans tidligere livvagt Oren, der nu skal sørge for Averys sikkerhed.

Avery taler ofte i telefon med sin gamle veninde Max, alt imens pressen belejrer ejendommen, og rygterne svirrer i hele landet. De fire brødre gør ikke situationen nemmere, og Avery ønsker inderligt at opklare, hvilken rolle hun spiller i gåden. Alt omkring familien Hawthorne er et mysterium, men ikke kun for Avery. Gåder og ledetråde var Mr. Hawthornes måde at teste sine børnebørn på, og dette lever videre efter hans død. Da Avery præsenteres for sine nye skolekammerater, fortæller de hende om den smukke Emily, der døde i huset, og advarer Avery om at holde sig langt væk fra brødrene. Gåderne binder Avery sammen med Hawthorne-familien, men alt bliver alligevel mere og mere kompliceret og farligt.

Det er det vildeste plot, som Jennifer Lynn Barnes her ruller ud. Som læser tages man med ned af en vej med masser af sidespor, fyldt med romantik, drama og hemmeligheder særligt omkring Hawthorne-milliarderne. Historien er lige dele Askepot-fortælling, mysterier og romantik. Kapitlerne er korte, men både tempo og følelser kører filmisk hurtigt. Uanset hvor god denne bog er, er den bedste del selve mysteriet. De efterladte spor sætter virkelig detektivevnerne på prøve, og måden hvorpå, de enkelte tråde samles, får dig til at føle, at du befinder dig i et Escape Room sammen med Avery.

Gutkind
Amalie Harder Hesel
62970308