Enkernes land

2022
)

Enkernes land

14 nov.22

Jeanette Varberg romandebuterer med en underholdende spændingsbog om kristendommens kvindesyn.

Romanens første spor foregår i 1893, hvor vi følger fiskeren Anders og hans kone Marie. De er begge jævne folk, og Marie er opvokset ved havet, hvor naturens kræfter er et grundvilkår, hvilket har betydet, at hun har lært at aflæse luften og havet. Det gør hun heldigvis den aften i 1893, hvor en voldsom storm rammer vestkysten. Derfor kommer næsten hele besætningen fra Anders’ båd levende i land. På Vestkysten druknede 48 fiskere den nat, og egnen blev derefter kaldt for ’Enkernes land’.

I romanens andet spor befinder vi os i nutiden, hvor den 98-årige fru Jensen er død, muligvis har hun taget sit eget liv i en slags blodigt ritual. I hendes hånd findes en sort amulet, hvis inskription bringer sagen videre til Nationalmuseet. Her møder vicepolitiinspektør Peter Iversen Bill Perez fra FBI, som efterforsker mordet på en amerikansk højesteretsdommer Elisabeth Moore Jackson, i hvis mund der blev fundet en kugle med ligheder med amuletten i fru Jensens hånd.

I efterforskningen kommer Iversen, sammen med arkæologen Nanna Rasmussen, både til Kairo, Vatikanet og New Orleans. I samarbejde med Iversen og Nanna forsøger politiassistent Vivi Hansen at kaste lys over omstændighederne ved fru Jensens død. Efterhånden som trådene redes ud rundt omkring, afsløres et net af vidtstrakte og uforudsigelige sammenhænge.

Jeanette Varberg har udgivet en række fagbøger for både voksne og børn og er med ’Enkernes land’ sprunget ud som spændingsforfatter. Hun har  benyttet sig af erindringer fra sit eget liv i opbygningen af sit fiktionsunivers og er inspireret af Dan Browns konspiratoriske romaner.

Varbergs skarpe historiske blik giver bogen et solidt fundament, og samtidig bygger hun historien op uden at tabe sin læser i de mange detaljer og karakterer, hvilket er  en imponerende bedrift. Kritikken af kristendommens kvindesyn, hvor kvinden er underlagt den guddommelige, magtfulde mand udgør et stærkt udgangspunkt for historien, og jeg var godt underholdt.

Politiken
62972254
9788740072471