Smuk, smukkere, smukkest

2019
)

Smuk, smukkere, smukkest af Sofie Riis Endahl

21 okt.19

Vedkommende og velskrevet ungdomsroman om at være ung, usikker og på vej til voksenlivet.

Sofie Riis Endahl skrev under på sin første forlagskontrakt, da hun var blot 16 år gammel. Og nu da hun lige har afsluttet gymnasiet, har hun allerede fire udgivelser bag sig, hvor ’Smuk, smukkere, smukkest’ er den nyeste og afsluttende i en serie af bøger, der kredser om livet i gymnasiet på godt og ondt. Og Endahl har fået skrevet sig seriøst brandvarm. Da jeg læste den første, ’Sindstequila’ var jeg meget imponeret, og det var særligt imponerende, at forfatteren ikke var ældre end personerne i bogen. Det giver en vis autenticitet til historien.

I ’Smuk, smukkere, smukkest’ følger vi tre piger, hvilket er den overordnede skabelon for alle forfatterens bøger indtil videre. Bogen er bygget op, så fortællestemmen skifter mellem disse piger, der er bedste veninder og umiddelbart ret forskellige: Claire har en kæreste, men er usikker på såvel ham som alt muligt andet. Lærke er elitesvømmer og føler sig ikke rigtigt med, fordi hun ikke drikker. Rosemarie er smuk, vild og ombejlet, men ikke altid af dem, hun ønsker at være ombejlet af.

En stor del af bogen foregår lige før, under og efter en gymnasiefest, der kommer til at vende op og ned på de tre pigers opfattelse af verden, hinanden og sig selv. Sofie Riis Endahl skriver flydende og med naturlig indsigt i det liv, der udspiller sig i gymnasietiden, hvor man famlende og usikker er på vej fra ung til voksen, men stadig kan føle sig som et lille barn. Som titlen antyder, er der meget fokus på det at være smuk. ”Der er bare så mange smukke piger i verden, at det ikke er nok bare at være smuk. Man skal være smukkere. Smukkest”. De sociale medier er med deres filtre og uanede muligheder for at pynte på virkeligheden med til at fremprovokere en gennemgående usikkerhed om eget værd, og som ung kan den være særlig svær at navigere rundt i. Historiens personer beskrives, så man kommer ind under huden på dem og mærker deres op- og nedture.

Jeg læste lidt tilbage i de forrige bøger, fordi der er en del karakterer derfra, der er på besøg i denne sidste og afsluttende bog, hvilket giver en ekstra dimension til læseoplevelsen. Det skal dog siges, at alle bøger kan læses uafhængigt af hinanden.

'Smuk, smukkere, smukkest' er en virkelig god, autentisk og vedkommende bog om et aktuelt emne; Er jeg god nok? Den kan med fordel bruges i de ældste klasser i udskolingen samt i gymnasiet. Og som hyggelæsning, hvis du er 45!

Byens
47009561
9788793758568