Blackout

2021
)

Blackout

29 okt.21

Et strømsvigt i New York sætter gang i en bølge af begivenheder i gribende novellesamling for unge om kærlighed, identitet, race og privilegier.

Der er flair for at skrive og så er der flair for at skive sammen, hvilket virkelig er lykkedes i denne novellesamling begået af de seks sorte YA-forfattere: Dhonielle Clayton, Tiffany D Jackson, Nic Stone, Angie Thomas, Ashley Woodfolk og Nicola Yoon.

Bogens noveller fletter sig sammen til et blidt lysende kort over New York med håbet og kærligheden som vejvisere, der altid finder nye og overraskende stier ud i livet og den store verden. Undervejs bliver hjertet både tungt, blafrende og flyvende, for det handler vel nok om kærlighed og identitet, men også om race og privilegier i det amerikanske samfund.

Et strømsvigt i New York sætter uforudsete hændelser i gang, og nye som gamle relationer møder hinanden på overraskende måder. Her må eks-kærester følges ad gennem den mørklagte storby fra Manhattan til Brooklyn. Undervejs finder de ny forståelse og måske er der stadig håb? På et seniorbosted møder to piger endelig hinanden. Mens de leder efter et mistet fotografi, opdager de også en anden sandhed, der er som skabt kun for dem. Og så er der novellen, hvor to skolekammerater indser, at de begge har hemmeligheder - overfor hinanden, men også overfor deres omverden.

Det kan sagtens lade sig gøre at læse fortællingerne uafhængigt af hinanden, men gør dig selv den tjeneste, at læse dem i den rækkefølge, bogen lægger op til, for så opstår der noget unikt, vidunderligt og magisk.

Den enkelte novelle har sine egne hovedpersoner, men undervejs bliver der refereret til andre karakterer fra de øvrige fortællinger. Dette skaber en spændende og nuanceret dynamik, som skaber klangbund til det samlede værk, men også en nysgerrighed undervejs i læsningen, for det er ikke kun relationerne i fortællingerne, der udvikler sig, det er også relationen mellem læseren og karaktererne. For hver fortælling kom jeg til at holde af karaktererne på en ny måde og følte mig dybt forbundet med dem lige til det sidste.

CarlsenPuls
Elisabeth Kiertzner
39609002