Blæst

2022
)

Blæst

31 mar.22

Velskrevet og spændende roman sætter fokus på sandhed og fiktion i dagens medielandskab .

’Blæst’ efterfølger Knust og Låst og er dermed tredje bind i kriminalserien, der har politimanden Marc Abildgaard i hovedrollen. Hvor de to første bøger begge havde et ret ungdommeligt præg, har ’Blæst’ arbejdet sig hen mod et mere modent udtryk.

Det er stadig de mere virkelighedsnære forbrydelser, der præsenteres for læseren; det der kan ske for os alle, hvor skæbnen med et snuptag gør os til voldtægtsoffer, trafikoffer, tilfældigt offer. Anne Mette Kirk skriver flydende og godt i en frisk tone. Det er letlæst og spændende, og som altid læser man med en vis eftertanke. Hvor forrige bog fokuserede på drugrape, fokuseres der i denne bog på de personlige fortællinger, eksempelvis autofiktion, der er i høj kurs i medielandskabet, de lettere dramatiserede fortællinger, der ofte fremføres uimodsagt.

Marc Abildgaard begynder efterhånden at træde mere i karakter, han er ikke længere en nyuddannet og kejtet kriminalassistent som i ’Knust’, men han er stadig en anelse anonym, måske fordi han er en helt almindelig og tilforladelig mand uden nævneværdige laster. Han betegnes i nærværende bog som ”pæn på en tilfældig og stilfærdig måde, som vidste han det ikke selv”. Til gengæld får vi denne gang større indblik i hans privatliv, der udvikler sig noget overraskende. Han er midlertidigt udlånt af Københavns Politi til Midt-og Vestjyllands Politi i Holstebro, da han i en periode har brug for at være tæt på sin mor, der udviser bekymrende tegn på demens.

Disse bekymringer gør, at Abildgaard har svært ved at fokusere hundrede procent på en verserende sag, hvor den kendte og populære manuskriptforfatter Silas Ruby er blevet fængslet, mistænkt for mordet på sin far og søster. Silas er sorgramt og chokeret og står samtidig over for premieren på en stor DR-satsning ved navn ”Røde papirer”. Her vil historien om hans hårde barndom med en psykisk syg far blive fortalt til hele Danmark i bedste sendetid, en dramatiseret historie, der skal hjælpe med at sætte fokus på udsatte børn og unge. Dramachef i DR, Bjørg Walsted, har et tæt forhold til Silas, da hun har været med til skabelsen af tv-serien. Hun er overbevist om Silas’ uskyld, men hun opdager nogle tegn, der antyder, at han ikke har været helt ærlig omkring detaljerne i sin barndom.

I serien er Marc Abildgaard den overordnede hovedperson og opklaringen af forbrydelsen det bærende element – men intrigens implicerede personer bærer også en stor del af historien. Historiens fremdrift skabes af politiets opklaringsarbejde såvel som de andre personers personlige historie. Kapitlerne er delt nogenlunde ligeligt mellem Marc, Silas og Bjørg, så vi gennem dem får stykket sandheden om forbrydelsen sammen bid for bid. Intet er, som det ser ud til...

People's
62246944
9788772381367