Og så drukner jeg

2019
)

Og så drukner jeg af Ditte Wiese

18 nov.19

Forbandede ungdom. Ditte Wiese har skrevet en hjerteskærende ungdomsroman om en generation, der er vokset op med sociale medier og strømlinede planer for fremtiden.

’Og så drukner jeg’ er en vigtig bog i en tid, hvor stadig flere unge er ensomme, angste og bukker under for et stort forventningspres. Forfatteren skildrer med stor empati og indlevelse en ung piges kamp for at finde fodfæste på tærsklen til voksenlivet.

18-årige Josephine er romanens hovedperson, som vi følger i tiden før, under og efter studentereksamen, hvor hun ved hjælp af omfattende to-do lister forsøger at være perfekt og nå alt det, der forventes. Hun har lagt en plan og valgt en fornuftig uddannelse, en perfekt kæreste og tidens anbefalede diæt. Kroppen lystrer dog ikke, så hun fylder den med beroligende beta-blokkere, skriver flere lister, passer sin motion og plejer sit smukke ydre. Men angsten siver ind gennem sprækkerne.

Ditte Wiese, som debuterede med romanen ’Provinspis’, har med sin anden udgivelse skrevet en slags selvhjælpsroman, der er herligt blottet for berøringsangst og henvender sig særligt til pressede og perfektionistiske piger, som vil kunne genkende egne udfordringer i Josephine-karakteren. I efterordet skriver forfatteren kærligt og direkte til den unge læser, der har det svært, og oplyser om, hvor man kan søge hjælp.

Som forælder kan man også blive klogere på, hvordan skolens, hjemmets og samfundets strukturer og forventninger kan påvirke børn og unge. Josephines forældre ser ikke, at deres datter er ved at drukne i forventningspres og angst, de har travlt med egne lister og ægteskabelige udfordringer, men heldigvis er der en kajaktræner og en storebror med hjertet på rette sted. Således handler bogen også om at frigøre sig fra sine forældre. Det kan være en barsk omgang, og den kendes også af tidligere generationer:

She (we gave her most of our lives)
Is leaving (sacrificed most of our lives)
Home (we gave her everything money could buy)