Pigerne fra Englandsbåden

2015
)

Pigerne fra Englandsbåden

06 maj.15

Veldrejet krimidebut benytter sig dygtigt af alle genrens greb i uhyggelig historie, der er baseret på virkelige hændelser.

’Pigerne fra Englandsbåden’ handler om den danske journalist Nora Sand, der køber en gammel kuffert hos en marskandiser. I kufferten finder hun en kuvert med billeder af unge piger. På et af dem er der to piger fotograferet i 1980´erne på en dansk færge mellem Esbjerg og Harwich. Nora finder ud af, at de to piger vitterligt er meldt savnede i 1980´erne. En af pigerne på de andre fotografier finder hun afbildet som offer i en bog om seriemordere. Nora konkluderer hurtigt, at pigerne må være blevet myrdet, og mordene kan knyttes til den livstidsdømte William Hickley, der sidder indespærret i et topsikret engelsk fængsel. Nora begynder at researche på historien, og inden længe har hun placeret sig selv midt i orkanens øje af mord og uhygge.

Det er en veldrejet krimidebut, Lone Theils har begået. Bogen bærer præg af Lone Theils baggrund som journalist og London-korrespondent for Politiken. Plottet er gennemtænkt, og siderne vender næsten sig selv, efterhånden som man som læser bliver mere og mere grebet af bogens historie. Lone Theils er tydeligvis fortrolig med genrens virkemidler og skriver med skarpt blik for detaljen og med en udsøgt sans for det makabre.

Bogen låner i sin udformning fra femikrimi-genren, da Lone Theils vælger at introducere Noras gamle gymnasieven, Andreas, som er betjent i Danmark. Andreas vil gerne være mere end venner, og hurtigt bliver forkludringen af Noras følelsesliv også en del af krimiens historie. Lone Theils har givetvis læst dronningerne af femikrimi, Lisa Marklund og Camilla Läckberg. Denne inspirationskilde gør ikke bogens historie og den hverdagsnære skildring af Nora Sand dårligere – tværtimod.

Lone Theils skriver glimrende, og historien udspringer også af en virkelig hændelse, hvor et billede af to forsvundne danske piger i sin tid dukkede op hos en amerikansk seriemorder.

Lone Theils har præsteret at bruge den virkelige hændelse som inspiration i sin fængslende debutkrimi på elegant facon. ”Pigerne på Englandsbåden” er en oplagt krimi at tage med på ferie. Jeg vil anbefale den til alle, der elsker en god og velskrevet femikrimi med et uhyggeligt twist.

Lindhardt & Ringhof
51610334
9788711325452