En helt normal familie

2019
)

En helt normal familie af Mattias Edvardsson

03 sep.19

En fremragende fortælling, der med al tydelighed viser, hvor langt vi er parate til at gå for at beskytte vores afkom. En historie om en familie på afgrundens rand.

Familien Sandall er lige præcis en helt normal familie, indtil katastrofen indtræffer og Stella, familien eneste barn, fængsles for den værste forbrydelse af dem alle – drab. Omgående træder alle forsvarsmekanismer i funktion hos både far, der er præst og mor, der er advokat. De kan simpelthen ikke tro det. Stella selv tager til gengæld det hele med en underlig ophøjet ro.

Man følger først faren Adam, der er en vellidt og respekteret præst i folkekirken og hans syn på både det liv, familien har levet, og den aktuelle situation. Derefter følger man Stella selv fra cellen i arresten og hendes opfattelse af livet og situationen, og til sidst følger vi moderen Ulrikas aktive kamp for at få datteren frikendt. Det er ikke ofte, jeg har læst bøger opdelt på den måde, men det fungerer utrolig godt her og er med til at holde spændingskurven bogen igennem. For mig var plottet 100 % skudsikkert, jeg havde ingen anelse om, hvordan sagen ville udvikle sig, og derfor er bogen også en rigtig pageturner, man er hele tiden lige nødt til at finde ud af, hvad der sker. Flere gange tvister handlingen radikalt, og slutningen er en overraskelse af de helt store.

'En helt normal familie' er en virkelig velfungerende historie, der er både velfortalt og velskrevet på alle måder og med at persongalleri, der er meget realistisk. Der er ikke så mange personer med i bogen, men dem der er er meget nemme at forholde sig til på godt og ondt. Enkelte er en smule stereotype, men det er ikke hovedpersonerne, der alle er som taget ud af virkeligheden. Når man selv har børn, kan men ikke andet end føle med og forstå, alt hvad forældrene gør for at få deres eneste barn frikendt. Om det så i virkeligheden er sådan, det hænger sammen i denne fantastiske spændingsroman, er en anden sag.

People'sPress
Henrik Andersen
46883551