Pachinko

2018
)

Pachinko

23 okt.18

Stor og betagende fortælling om en koreansk familie gennem fire generationer. Om kultur, traditioner og det at leve som udstødt og foragtet.

Sunja er datter i en fiskerfamilie, som bor på en lille ø i nærheden af Busan, i dag en del af Sydkorea, men i 1911 var Korea besat af Japan. Sunja er 15 år, hun arbejder i moderenes pensionat, men mødet med en japansk embedsmand, Hansu, ændrer hendes liv. Hun bliver gravid, men da hun får at vide, at Hansu hjemme i Osaka har familie og tre døtre, afbryder hun al forbindelse med ham, selv om han tilbyder hende et hus og et liv i luksus.

Sunjas familie er kristne, og Isak, som bor på pensionatet, er kristen præst på gennemrejse. Han tilbyder at gifte sig med Sunja, og blive som en far for barnet. De rejser til den japanske by Osaka, hvor han skal arbejde som hjælpepræst, og her bosætter de sig hos hans bror og svigerinde.

Selv om japanerne ser ned på migranterne fra Korea og behandler dem som det værste skidt og overdænger dem med racistiske bemærkninger og de dårligste job, klarer de sig de sig, og sammen med deres to drenge, Noa og Mozasu, er der også lykkelige stunder, indtil den dag, da Isak bliver arresteret på grund af sin kristne tro.

Japaneren Hansu, som er far til Noa, Sunjas ældste søn, er hele tiden med på sidelinjen, han er rig, og han vil gerne hjælpe familien økonomisk, og da Sunja finder ud af, at Hansu kan være med til at gøre hendes drøm om at Noa får en akademisk uddannelse tillader hun ham at hjælpe dem - med fatale konsekvenser. For hvor stammer Hansus rigdom fra, er der forbindelser til yakuzaerne?

Titlen 'Pachinko' hentyder til spillehaller, som er meget populære i Japan, og selv om Mozasu, som ejer flere pachinkoarkader, er blevet meget rig, bliver han og hans familie ikke integrerede – ”Japan kommer aldrig til at forandre sig….Japan vil aldrig lade folk som min mor bliver en del af samfundet”. Rådet fra en fra den yngste generation er ”du bør overtage din fars forretning, Blive så rig, at du kan gøre, hvad du vil….men de kommer aldrig nogensinde til at acceptere os.”

'Pachinko' er en stor roman, som fortæller levende om den koreanske og japanske kultur, om skyld og skam, arv og traditioner, og især om det at leve som en udstødt og foragtet person, og så alligevel bevare sin værdighed og stolthed, som de stærke kvinder, vi møder i romanen. 'Pachinko' giver et godt indblik i Koreas historie, og han man lyst til at læse mere om landets dramatiske fortid, vil jeg varmt anbefale De bortførte piger af Mary Lynn Bracht.

Hr. Ferdinand
Henrik Enemark
54881819