Tre kvinder

2021
)

Tre kvinder

10 sep.20

Gribende og modig bog om tre kvinder, der hver især har udlevet deres lyster og fået samfundets fordømmelse at føle.

Kvinders begær og lyst har vist altid været omgærdet af mystik og hemmelighedskræmmeri. Hænger det mon sammen med, at kvinder, traditionelt set, har skullet føje og underlægge sig mandens lyster, så kvinden ikke har haft chancen for at tage styringen? Er mænds begær måske bare ikke så kompliceret? Lisa Taddeo mener i hvert fald at have sporet en forskel.

Journalist og forfatter Lisa Taddeo rejste i 8 år rundt i USA og interviewede kvinder om deres begær. Fra at ville undersøge det menneskelige begær, begynde Taddeo at fokusere på det kvindelige begær, som hun efterhånden begyndte at opfatte som noget mere komplekst og voldsomt.

Tre amerikanske kvinder bryder tabuet og blotlægger sider af sig selv, som for de fleste opleves sårbar og ydmygende. Lisa Taddeo beskriver med stor indlevelse og empati de tre kvinder, Lina, Maggie og Sloane, og deres fortællinger om et begær, der har påvirket dem alle forskelligt og spillet en altafgørende faktor i deres liv. Hvordan de har kæmpet for deres ret til at udleve deres lyster, og hvordan de har måttet leve med samfundets fordømmelse.

Lina har valgt at være sin ægtemand utro, fordi han ikke viser hende fysisk nærvær og nægter at kysse hende. Maggie har haft et forhold til sin gymnasielærer, og da han efterfølgende stopper forholdet, har hun meget svært ved at eksistere og komme videre med sit liv. Sloanes mand tænder på at se hende sammen med andre mænd og kvinder, og selvom det også tænder Sloane, som elsker sin mand højt, har det også mange omkostninger.

Det er skræmmende nemt at sætte sig ind i disse tre kvinders tanker og følelser. Jeg kan kun anbefale at læse bogen og blive lidt klogere på de komplicerede følelser og tanker, der ligger bag begær og lyst. Det er en meget modig bog, som fortjener at blive læst vidt og bredt.

People's
Ninna Brenøe
61746307