Satans sjæl

2012
)

Satans sjæl af Cody McFadyen

18 feb.13

En kvinde findes død i et fly, og det viser sig at være det første offer, seriemorderen har valgt at vise omgivelserne. For han har meget mere på samvittigheden og er nu klar til at ”lege” med politiet.

En senators datter er blevet fundet dræbt på et fly, men det viser sig, at situationen er mere prekær end først ventet. Smoky Barret og hendes team fra FBI sættes på sagen, og snart viser det sig, at flere dør på samme uforklarlige måde. Og morderen efterlader sig samme signatur hver gang: et kors.

Vi har med en morder at gøre, som kender sine ofres allerdybeste hemmeligheder. De hemmeligheder, du ikke engang vil fortælle din mand eller kone. Men morderen finder ud af hemmelighederne og tvinger sine ofre til at angre. Smoky og kollegerne kredser sig langsomt ind på morderen, der har bedrevet sit spil i mange år. Men selv Smoky Barrett må berette detaljer fra sin egen fortid, som hun hidtil har holdt skjult, og det bare for at fange morderen

Dette er tredje del i en amerikansk krimiserie om Smoky Barret og hendes team hos FBI’s voldsafdeling i Los Angeles. Smoky bærer selv på egne ar, både synlige og usynlige, men har besluttet sig for, at livet går videre. I hendes gruppe er der tre andre ansatte, hver med deres specialer. Således har vi en computerekspert, en forhørsekspert samt en teknisk ekspert.

I alle tre bøger er det hemmeligheder, som er drivkraften for morderen – de hemmeligheder, som alle mennesker ligger inde med.

Det er en serie, der i den grad hører til i den barske ende af skalaen. Alle tre bind indeholder bestialske mordscener, grusomme og hjerteløse seriemordere, som kun er ude på at gøre andre ondt for det ondes  skyld. Til tider er det blodige så udpenslet, at jeg læste hurtigt hen over siden, for det er alligevel for barsk. Og så alligevel kan jeg ikke lade være med at læse bøgerne, for de er fascinerende. Den menneskelige psyke er ganske spændende – både en morders men også psyken hos den, der er sat til at fange morderen.

Jeg har læst min del af krimierne i de sidste mange år, og jeg kan fortælle, at denne serie er i samme voldsomme stil som for eksempel Chris Carter, John Sandford eller Patricia Cornwell. Og samtidig er det en fascinerende serie, hvor man i den grad kan lære mere om den menneskelige psyke.

Turbulenz
Liv Camilla Skjødt
NULL