Kompasnålen der bevægede sig

2020
)

Kompasnålen der bevægede sig : en bog om Hans Christian Ørsted og elektromagnetismen af Johan Olsen

19 aug.20

En veloplagt biografi med masser af humor og interessante facts, der er skrevet i 200-året for den danske fysiker Hans Christian Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.

Johan Olsen indleder med at fortælle om sin egen morgen, hvordan han tænder lys og el-kedel, tager mad ud fra køleskabet, hører radio mv. Derefter beskriver han en morgen for H.C. Ørsted, som den kunne have udspillet sig for 200 år siden, og den ser noget anderledes ud.

H.C. Ørsted blev født i 1777 i Rudkøbing på Langeland og døde i 1851 i København. Johan Olsen beskriver hans barndom med undervisning sammen med broren hos parykmagerens kone, om læretiden hos faren på apoteket og om deres hverdag i København, da de begge skal på universitet, hvor H.C. Ørsted skal læse farmakologi. En storby med stank, larm og "spritstive mennesker" i gaderne. På det tidspunkt var København: "ved muffen og vi lå lunt i svinget".

På universitetet møder H.C. Ørsted Adam Oehlenschläger, de inspirerer gensidigt hinanden og opfatter kunst, poesi og naturvidenskab som størrelser, der skal forstås i en sammenhæng. H.C. Ørsted arbejder med smukke tanker om metafysik, som danner baggrund for hans væsentlige opdagelse. Han rejser senere rundt i Europa, bla. som hestevognspassager, for at møde andre mennesker med spændende tanker, Man kan nemlig ikke stole på, at breve, der skal transporteres både med hestevogn og skib, nogensinde kommer frem. Hjemme igen har han sit laboratorium i Skidenstræde, ret ærgerligt navn, men den kom dog senere til at hedde Krystalgade. Her arbejder han videre med sine idéer og en dag under en forelæsning, hvor han ville teste sin idé om, hvordan elektricitet og magnetisme påvirker hinanden, bevæger kompasnålen sig ganske lidt. Nu begynder han for alvor at eksperimentere med kraftigere strømkilder, og resultatet kender vi.

Bogen henvender sig til børn fra ca. 11 år, og flere steder deler Johan Olsen sine synspunkter med sin læser. Han beskriver blandt andet, hvor svært Adam Oehlenschläger har det, da han ikke synes, han passer ind nogen steder. At det måske er derfor, han gerne vil ændre verden? Johan Olsen taler også om vigtigheden af at gøre det, man tror på, uanset andre menneskers meninger for at videnskab og kunst ikke går i stå. Han er en levende fortæller, og jeg var virkelig underholdt under læsningen.

Den ene af forfatterens tidligere udgivelser, Hvad er et æg?, er fyldt med gode naturvidenskabelige forklaringer, og den er, ligesom denne bog, illustreret af Thomas Godthaab. Thomas Godthaab har desuden selv skrevet bøgerne om ’Fims’, og hans illustrationer er virkelig gode og fyldt med humor. Johan Olsen kan i den grad puste støvet af både naturvidenskab og historie og oplyse både små og store.

En bog om Hans Christian Ørsted og elektromagnetismen
Politiken
48535666