Fantastisk seje kvinder der reddede planeten

2020
)

05 nov.20

Vi kan alle gøre verden lidt bedre, og denne interessante bog sætter i børnehøjde fokus på inspirerende kvinder, der har viet deres liv til at passe på kloden og dens skabninger.

Klodens tilstand er på den politiske dagsorden, og det afspejles også i børnelitteraturen. I ’Fantastisk seje kvinder der reddede planeten’ møder vi 13 modige og dedikerede kvinder, der har fuldt deres passion og gjort en forskel for verden. Bedrifterne spænder bredt både historisk og indholdsmæssigt, og valget af kvinderne peger både bagud og fremad, for bogen bevæger sig rundt i både verden og i tiden. Fælles for de portrætterede kvinder er, at de ikke har holdt sig tilbage eller ladet andre definere, hvad der har kunnet lade sig gøre.

I bogen er det f.eks. muligt at møde Jane Goodall og læse om hendes utrættelige kamp for de kloge chimpanser. At tage på eventyr i det blå ocean med ”Haj-kvinden” Eugine Clark eller at få indblik i ”Soldronningen” Mária Telkes lysende gode idé med at bruge solens stråler til at skabe energi. Bogen slutter med en oversigt over alle 13 kvinder, der hver især kommer med et godt råd, og tilsammen stiller de spørgsmålet: Hvordan vil du kæmpe for vores planet? Der opfordres dermed til, at man selv skal have modet til at følge sine drømme, og bogen serverer håb for fremtiden.

Det er en flot og vedkommende introduktion til en række bemærkelsesværdige kvinder, og samtidig leverer bogen naturvidenskabelig og historisk formidling på en levende måde. Illustrationerne er farverige og fulde af detaljer, og der er små faktabokse og pile rundt i bogen. De enkelte portrætter har en overskuelig længde og består af et dobbeltopslag hver. Det er nok ikke en bog, man læser fra ende til anden på en gang, men den er oplagt som et lille opslagsværk, man kan gå til og fra og f.eks. vælge en ny person at høre om til godnatlæsningen eller i spisepausen i skolen.

Det er en flot bog, der indbyder til samtaler med børn fra ca. 5 år, og efterfølgende kan man læse om flere imponerende kvinder i forløberen Fantastisk seje kvinder der forandrede verden eller i den fine billedbogserie Små mennesker, store drømme.

Albert
Eva Mosegaard Amdisen
48748996