Hvad er et æg? : bogen om videnskab i hverdagen

2019
)

Hvad er et æg? af Johan Olsen

03 sep.19

Det findes et hav af ting, som vi støder på hver dag uden at spekulere meget over dem. Måske har vi glemt at undre os? Denne bog er fyldt med gode og sjove forklaringer på mange spændende ting for børn fra 11 år.

Johan Olsen har skrevet en bog med masser af naturvidenskabelige fortællinger om de fænomener, der omgiver os til dagligt. Han stiller skarpt på nogle af de helt almindelige hverdagsting, som de fleste kender til. Han fastslår, at vores undren allerede kan blive vakt om morgenen, når vi tager et glas vand fra hanen.

I bogen kan kan man lære om, hvad et æg er, en prut eller en bussemand. Hvad tid er for en størrelse og flere andre fænomener. Under afsnittet ’Hvad er tid?’, opdager vi, at der er mange måder, hvorpå man kan måle tiden. Hvis man benytter sig af stjernehimlen, kan man også se, om det er sommer eller vinter. F.eks. kan man kun se stjernebilledet Orion om vinteren. Vi hører om solhverv, pendulur eller atomur og at tiden ikke går lige hurtigt alle steder i verden.

I afsnittet ’Hvad er hår?’, ser vi på nøgenrotter (de er faktisk rigtigt søde) og hvorfor mennesket har så lidt hår? At hår er opbygget af proteiner og hvorfor det nogle gange falder af? Johan Olsen fortæller desuden, hvorfor man ikke kan blande olie og vand, hvordan man laver glas af sand, og hvorfor madkasser stadigt er våde, når man tømmer opvaskemaskinen?

Johan Olsen er dansk musiker, biolog, foredragsholder, forsker ved Københavns Universitet, radiovært og tv-vært. Han skriver med en smittende entusiasme og en fin forståelse for sit publikum. Thomas Hjorthaab har illustreret bogen, og det har han gjort virkelig godt. Illustrationerne er enormt humoristiske og passer rigtigt godt til teksten og de fotografier, der også er brugt.

Det er en bog med masser af humor, og det er nærmest umuligt at lade være med at blive opslugt af de spørgsmål, der dukker op. Det er virkeligt både gode og sjove forklaringer på mange spændende ting for børn fra ca. 11 år.

Politiken
47130565
9788740052190