En meget kort historie om næsten alt

2021
)

En meget kort historie om næsten alt

24 okt.21

Flot fagbog for børn med det meget ambitiøse mål at forklare historien om alt.

Bryson er kendt for at formidle svære videnskabelige emner på en humoristisk og letforståelig måde med sine bøger for helt almindelige mennesker, og denne bog er en bearbejdet udgave af hans bog for voksne ’En kort historie om næsten alt’, der er stilet til alle de børn, der er fulde af spørgsmål om universets oprindelse og alt derefter. Med sine farverige illustrationer og finurlige fakta er bogen en introduktion til naturvidenskabens verden, der kan give både børn og voksne lyst til at lære mere.

Med historien om Big Bang bliver bogen skudt godt i gang. Opdelt i kapitler, der tager læseren med på en rejse fra rummet og ned på jorden, ind i jorden og op gennem livets oprindelse og udvikling, sætter bogen historien om næsten alt i et system, der samtidig introducerer de forskellige naturvidenskabelige discipliner astronomi, fysik, kemi, geologi og biologi. Undervejs opsummeres der med siderne ’Indtil videre…’, så enderne bindes sammen, og alle kan følge med. De mest berømte forskere indenfor de forskellige discipliner præsenteres, og deres teorier forklares, men det er faktisk mindst lige så spændende at læse om alle de fejlagtige teorier om universets og jordens historie, der igennem tiden har været i spil.

Bogen er rig på finurlige og underholdende anekdoter om både kendte og ukendte personer fra den naturvidenskabelige verden, der var excentriske på den ene eller anden måde, eller også enten ekstremt heldige eller uheldige. Det humoristiske potentiale i disse historier bliver dog ikke altid udnyttet til fulde, og derfor kan bogen godt virke lidt tør. Et eksempel på en underudnyttet mulighed for humor er historien om geologen William Buckland, der var ekspert i koprolitter, hvilket altså er fossile ekskrementer - for mange børn mere end nok til en sjov historie, og så er der endda mere endnu.

Som trofast læser af Brysons bøger for voksne undrer det mig, at bogen ikke er sjovere, fordi han netop er kendt for at bruge humoren som et redskab til at gøre svære emner letfordøjelige. Om det er fordi, man vil have børnene til at fokusere på den vigtige information, eller fordi noget af humoren er blevet skåret væk ved bearbejdelsen fra den lange version, er svært at vurdere.

Alt i alt er det en bog, der klemmer utroligt megen viden ind på relativt få sider. For de skarpe børn med et godt ordforråd kan bogen læses fra ca. 10 år, men bogen kan også læses højt for lidt yngre børn, der er interesserede i naturvidenskabens historie, og den kan med fordel bruges af forældre, der føler sig udfordrede af svære spørgsmål fra videbegærlige poder. Man kan også bruge bogen som et slags leksikon, man kan bladre i og slå op i, og dens farverige sider vil helt sikkert give nysgerrige børn lyst til og mod på at lære endnu mere om naturvidenskabens mysterier.

Camilla Schierbeck
61448934
9788702332124