Fordi

2019
)

Fordi af Mac Barnett

26 aug.19

Der er ikke noget bedre end at kunne forestille sig store ting. Hvordan verden blev skabt, hvorfor træerne er grønne, og hvorfor hvaler trækker vejret.

Vores hovedperson er en lille pige, der ligger i sin seng lige inden sengetid, og hun stiller en hel masse spørgsmål til sin far, der handler om de store ting i livet. Hun vil vide, hvorfor havet er blåt? Far siger, det er fordi ’fiskene om natten, tage deres guitarer frem, synger sørgelige sange, og græder blå tårer.’ Hun spørger om, hvorfor det regner? Hvortil hendes far svarer ’Fordi flyvefiskene også græder’. 'Jamen, hvorfor uddøde dinosaurerne?', spørger hun så. Fordi ’de bandt store balloner om maven og svævende ud i rummet. Og der blev de.’ Jeg kan så afsløre, at de sorte huller i universet, i virkeligheden er de svævende dinosaurers store, sorte munde!

Mac Barnett er en amerikansk børnebogsforfatter, der bla. er kendt for sine enormt fine billedbøger om Cirkel, ’Trekant’ og ’Firkant’, der er illustreret af Jon Klassen. I ’Fordi’ har han samarbejdet med illustrator Isabelle Arsenault, der skaber de mest fantastiske illustrationer. Dette er første gang, hendes illustrationer er at finde i en dansk oversat billedbog. Desværre, er jeg nødt til at sige. For hun er helt utrolig dygtig. Hendes leg med farver til at illustrere både temaskift og skift i humør skaber magi i denne skønne billedbog, der er forholdsvis nem at afkode, også selvom man ikke kan læse. Samtidig er hendes illustrationer udarbejdet, så tankerne ledes hen på smukke drømme i en form for udviskede kollager på mat papir, der også tilfører en skøn fornemmelse af retro.

Bogen kan både svare på spørgsmål i en hyggelig højtlæsningssituation, men også skabe rum for endnu mere undren hos børn fra ca. 3 år.

Jensen & Dalgaard
Dal Michaelsen