Vi ændrer verden : 30 historier om modige børn

2020
)

Vi ændrer verden : 30 historier om modige børn af Jakob Brodersen

10 jul.20

Børn kan forandre verden og gør det stadig. Bogen formidler stærke og bevægende portrætter af 30 modige børn og unge, der har sat deres aftryk på og forandret verden.

’Vi ændrer verden’ giver indblik i helt særlige børneliv. Det er en inspirerende og spændende bog om forskellige børn og unge, der - som titlen antyder - har gjort en bemærkelsesværdig forskel for andre mennesker. Der er alt fra klimaaktivister, kropspositivister og transkønnede til opfindere og frihedsforkæmpere blandt børnene, og nogle af portrætterne gemmer på barsk læsning. Vi hører f.eks. om afrikanske Nice Nailantei Leng’ete, som kæmper mod omskæring af piger, og indiske Om Prakash Gurjar, der kæmper for børns ret til uddannelse og frihed fra slaveri, samt franske Louis Braille, der for længe siden opfandt punktalfabetet, så blinde kan læse med fingrene.

Bedrifterne spænder bredt både historisk og indholdsmæssigt, og valgene af børnene peger både bagud og fremad. Nogle af de portrætterede lever således ikke mere, mens andre er voksne, og nogle er stadig børn, men fællesnævneren er, at de tidligt i livet har skabt forandringer og udvist et særligt talent. Herhjemmefra er modstandsgruppen Churchill-klubben og kvindelandsholdsspilleren Nadia Nadim repræsenteret.

Bogen er flot og fængende illustreret af Rasmus Meisler, og den følger i kølvandet på andre udgivelser, der i børnehøjde portrætterer bemærkelsesværdige piger og drenge. Her kan bl.a. nævnes ’Godnathistorier for rebelske piger’ og ’Verdens vildeste børn’. Denne titel har dog en noget barskere tone og anbefales fra omkring 10-11 år og opefter.

Det er en vigtig bog, der giver bud på gode og stærke forbilleder, som kan anspore læseren til selv at drømme stort, og så kan bogen forhåbentlig også bringe en masse gode samtaler med sig.

Høst
48151558