Tove : en lille digter

2020
)

Tove : en lille digter

10 dec.20

Kom med til Barndommens gade i en velkomponeret og flot illustreret billedbogsbiografi om Tove Ditlevsen.

Forlaget Grønningen1 udgav sidste år billedbogen Margrethe – en lille dronning, der i ord og billeder fortæller historien om Danmarks regent for børn. Denne gang går turen til litteraturens verden, hvor der venter et inspirerende møde med en stor dansk forfatters opvækst og spirende kunstneriske talent.

’Tove - en lille digter’ giver i børnehøjde et indblik i historien om en særlig pige, der ikke kunne lade være med at skrive. Heller ikke selvom hun blev født i en tid, hvor piger ikke skulle tro, de var noget. Bogen begynder i et baghus på Vesterbro, og der fortælles om et nøjsomt liv i en lille lejlighed med delelokum i gården, og om at gå til bageren efter daggammelt brød. Man får hurtigt en fornemmelse af, at Tove var et barn, der skilte sig ud. Allerede inden hun begyndte i skole, havde hun lært sig selv at læse og skrive, og inden i hende var der fyldt med ord og historier, selvom hun udadtil var nødt til at lade som ingenting.

Historien skærpes og udfoldes i Line Jensens enkle og særprægede illustrationer, der også er krydret med tekstbidder fra Toves egne værker. Denne sammensmeltning er klogt og smidigt lavet, og det fungerer godt både som greb til at gøre Tove levende for læseren, men også som appetitvækker til det senere forfatterskab. Særligt stærk står illustrationen, hvor konflikten mellem hendes rige, indre liv og omverdenens begrænsninger males frem. Her holder Tove sit eget tomme ansigtsudtryk som en maske, mens man bagved ser hendes drømmende øjne fyldt med dansende og blomstrende ord.

Farveskalaen er holdt i få, dunkle farver, og den let melankolske farvepalette er med til at sætte stemningen og tidsbilledet af en barndom for omkring hundrede år siden, hvor man ikke havde megen indflydelse på eget liv. Bogen kan inspirere børn til at tro på sig selv og turde drømme stort, for det lykkedes Tove at blive forfatter på trods af omgivelsernes insisteren på, at hun ikke skulle have høje tanker om sig selv.

Når man læser bogen, ledes tankerne hen på forlaget Alberts fine biografiske billedbogsserie Små mennesker, store drømme, som med denne udgivelse igen har fået et værdigt dansk modstykke. Man kan kun håbe på, at der kommer flere lignende portrætter om store danske personligheder.

Billedbogsformatet gør, at ’Tove - en lille digter’ kan læses med børn fra 4 år, men i realiteten er den svær at sætte i bås målgruppemæssigt, for den er faktisk for alle, både børn og voksne, der her får et vellykket indblik i og bliver gjort nysgerrige på en af vores helt store digtere.

Grønningen 1
978-87-7339-008-5
44