Eske Willerslev fortæller om kloge neandertalere, alienkranier og syge vikinger

2022
)

29 jun.22

Willerslev og Brunstrøm beviser, at historie og videnskab kan være sjovt, endda rigtig sjovt.

Bogen lægger ud med at fortælle om neandertalerne, der åbenbart slet ikke var så dumme og primitive, som de har fået ry for. Vikingerne, som jo fylder en del i den danske opfattelse af vores egen historie, kommer også under behandling og fremstår pludselig i et lidt andet, måske mindre flatterende lys end det, vi er vant til, godt hjulpet på vej af Bjørn Nørbo Andersens ultrasjove tegninger.

Det er en del af bogens pointe, at historien hele tiden udvikler sig i takt med de fund og opdagelser, der bliver gjort, og fortolkningen af dem. Historien og forskningen i den præsenteres som noget dynamisk, og det hele er milevidt fra det støvede akademiske udtryk, der måske var forventeligt før i tiden.

Forfatterne kommer også ind på falsk historiefortælling og opfordrer hen imod slutningen den unge læser til at være kritisk overfor definitive erklæringer som fx ”det her er ærkedansk, og sådan har vi altid gjort”. Det er altså også en bog med et meget positivt budskab om, at de forskelle, der er imellem mennesker fra forskellige dele af verden, faktisk er ret minimale og burde være overkommelige.

Eske Willerslev og Thomas Brunstrøm har kurateret de sjoveste og mest langt ude fakta for læseren, og sproget er i en uformel tone, så det føles, som om den kendte forsker sidder lige foran en og bare fortæller løs. Bogen går ikke i dybden, men introducerer de vigtigste folkeslag og beskriver deres mest interessante og mindeværdige karaktertræk. Det og kombinationen med de understøttende illustrationer gør informationen lettere at huske.

På trods af bogens overskuelige længde, når den alligevel vidt omkring og kommer ind på relaterede emner som genetik, kost og fysiologi. Bjørn Nørbo Rasmussen har taget historierne og virkelig slået sig løs med dem. Hans store farverige tegninger og strategisk placerede talebobler her og der bidrager med rigtigt megen humor, som fx da fortidsmanden løber en hjort træt og bagefter tørt kommenterer: ”Amatør!”.

Et noget nær uimodståeligt miks af viden og underholdning, som kan anbefales til læsere fra 9 år, men også kan være god til højtlæsning.

en bog om evolution for børn
Carlsen