Syv fantastiske Fortællinger

1975
)

Syndfloden over Norderney. Fortælling fra Syv fantastiske Fortællinger af Karen Blixen

Karen Blixen fører os vidt omkring i 1800-tallets europæiske adel og kulturliv med samme lethed som hun refererer til både Bibelen og Homer. Så elegant og overbevisende, at det er svært at vide, hvad der sandt og hvad der er opspind.

Handlingen sættes i gang af en stormflod ved det mondæne badested Norderney i Holsten. Fire mennesker er strandet på et høloft og fordriver ventetiden indtil daggry, med at fortælle historier, både deres egne og andres. Og det viser sig at ingen af dem helt er, det de giver sig ud for. Et af fortællingens interessante citater er da også: "På din maske vil jeg kende dig" - og hvad kan man ellers vide sig sikker på udover det sete.

Begivenheden i sig selv, en stormflod i Holsten, er dér ikke usædvanlig. Mennesker, der bor på udsatte steder, er vant til at leve med naturens luner. Men denne stormflod er kommet forholdvis tidligt på året, og der er stadig gæster på Badestedet.

En vigtig person i fortællingen er Kardinalen Hamilcar Sehested, som har boet i et lille fiskerhus sammen med sin kammertjener Kaspersen ved kysten i et par år. Han skriver på en bog om Helligånden, og lokalbefolkningen ser ham som en inkarnation af Jesus. Mange år efter stormfloden fortælles det, at han er blevet set gå på bølgerne.

Derfor er der upræget tilfredshed med at det tilsyneladende er kardinalen og ikke Kaspersen, der bliver reddet ud af den sammenstyrtede hytte. Resten af dagen deltager kardinalen i redningsarbejdet og er også med på den sidste tur ud til badestedet. En tur, der ender med at kardinalen bliver efterladt på et høloft sammen med tre af badegæsterne og en stor hund.

Resten af fortællingen foregår på høloftet, hvor vi får hovedpersonernes historier, én efter én. Fortælleren er hovedsagelig frøken Malin Nat og Dag, en gammel adelsfrøken som går for at være lettere forrykt. På trods af sin status som gammeljomfru tror hun selv, hun har været sin tids store kurtisane. På fortællingens sidste side fremgår det, at hun får sit livs første kys.

Det er også den gamle frøken, der fortæller den unge frøken, Calypso von Platen-Hallermunds, historie. Calypso er opvokset i sin homoseksuelle onkels dekadente kunstnerhjem og har derfor aldrig lært at værdsætte sin kvindelighed.

Jonathan Mærsk fortæller selv sin historie. Han er vokset op i Assens som søn af Skipper Clement Mærsk og har altid ønsket sig et liv i ubemærkethed. Under et ophold i hovedstaden erfarer han dog, at han er søn af en baron og modeherre. Herefter bliver han bevidst om, at den opmærksomhed han får er p.g.a. sin herkomst, og alt han gør danner mode. Hans identitet smuldrer, og han henfalder til dyb melankoli. Derfor har hans læge sendt ham til badestedet for at slappe af.

Frøken Malin og Kardinalen finder i fællesskab ud af, at de to unge må være skabt for hinanden og det så overbevisende, at de unge næsten selv tror de har fundet på det. Kardinalen vier dem, inden han tager de blodige bandager af og afslører sig selv som Kaspersen. Ud fra indledningen virker det dog ikke, som om der er andre end Blixen og de tre andre på høloftet, der har denne viden.

Blixen er den alvidende fortæller, der kun løfter sløret for præcis det, vi behøver at vide for at blive fastholdt i fortællingens spind. Hun fører os vidt omkring i attenhundredetallets europæiske adel og kulturliv, med samme lethed som hun refererer til både Bibelen og Homer, så elegant og overbevisende, at det er svært at vide, hvad der sandt og hvad der er opspind. Men hvem siger, at en historie bliver bedre eller mere interessant af at være sand?

”Syndfloden over Norderney” udkom for første gang på dansk i 1934 i ”Syv fantastiske Fortællinger”.

Illustreret udgave med découpager af Dronning Margrethe II ; billedudvalg og efterskrift af Frans Lasson. Gyldendal, 2002. 473 sider : ill. i farver

01568647