Griberen i rugen

2006
)

En genlæsning af Salingers "Griberen i rugen"

Holden Caulfield, den 16-årige hovedperson og jeg-fortæller i J. D. Salingers coming of age-roman fra 1951, gav efterkrigstidens ungdom en stemme og blev et slags talerør for den ungdomskultur, der opstod i kølvandet på 2. verdenskrigs afslutning. Holden tager afstand fra forældregenerationens materialisme og dobbelmoral og gør op med normerne i de velfriserede og bornerte 1950'ere. Han bruger bandeord, han drikker og han taler åbent om sex. Han henvender sig direkte til læseren, i noget der minder om talesprog og beretter i en humoristisk og selvironisk tone om et par hektiske døgn i dagene op til jul, der ender med, at han bliver indlagt på psykiatrisk afdeling. Ved beretningens begyndelse er Holden netop blevet smidt ud af den kostskole (den fjerde i rækken!), fordi han er dumpet i alle fag undtagen engelsk. Han er ikke meget for at tage hjem til forældrene, så i stedet tager han på en lang druktur, der fører ham rundt i New York's natteliv, alt imens han mere og mere manisk opsøger gamle bekendskaber.

Ved første øjekast kan Holden Caulfield virke som en forkælet og øretæveindbydende rigmandssøn; men det er kun på overfladen. Efterhånden opdager man, at han inderst inde er en sårbar og ensom dreng, der bærer rundt på en stor og ubearbejdet sorg, nemlig tabet af den elskede lillebror Allie, der døde af leukæmi, da Holden var 13 år. Holden har nu kastet al sin kærlighed på den 10-årige lillesøster Phoebe, som for ham repræsenterer barndommens uskyld og lyksalighed, og som han idealiserer ud over alle grænser. Ud over Phoebe er der også en storebror, D.B., der til Holdens store fortrydelse har solgt sin sjæl for ussel mommon og er blevet manuskriptforfatter i Hollywood, i stedet for at skrive "rigtig" litteratur. Forældrene hører vi næsten intet om. Måske er familien aldrig kommet over tragedien, og måske er det Holdens opgave endelig at forløse den traumatiske hændelse.

Med Klaus Rifbjergs nyoversættelse af romanen i 2004 valgte man, i stedet for den fordanskede titel: "Forbandede ungdom" fra 1953, at bruge en direkte oversættelse af den engelske originaltitel "Catcher in the Rye". Titlen "Griberen i rugen" giver også god mening, for ifølge Holdens er det hans opgave at bruge erfaringerne fra sit eget liv til at hjælpe andre unge, der er faret vild i den svære overgang fra barn til voksen. Titlen "Griberen i rugen" stammer fra et digt (og kendt børnesang) af den skotske 1700-tals digter Robert Burns og førstelinien lyder "If a Body Catch a Body comin' thro' the Rye". Ifølge Holdens tolkning af digtet, handler det om børn, der leger på en rugmark ned mod en stejl skrænt, og fangerens opgave er at være børnenes vogter, og forhindre at de falder ud over skrænten.

Romanen har for længst opnået klassikerstatus, men hvorfor er det lige, at en over 50 år gammel ungdomsroman stadig er værd at læse? Det er den, fordi den fortæller noget universelt om de svære år, hvor man hverken er barn eller voksen, og hvor rigtig meget kan gå galt. Den unge læser mindes om, at man ikke er alene - at andre har det på samme måde, og den ældre læser kan tænke tilbage på en tid, som måske nok var både sindsoprivende og besværlig, men også euforisk og berusende.

Salinger, J. D. - Griberen i rugen

30.sep.15

Med Griberen i rugen formåede J D Salinger (1919-2010) ikke blot at skabe en epokegørende ungdomsroman, men ligeledes at skrive sig ind blandt litteraturhistoriens tunge klassikere.

Skrevet af cand. mag. Sidsel Sander Mittet, oktober 2015

The Catcher in the Rye (1951, da. Forbandede ungdom el. Griberen i rugen) er på samme tid en af de mest elskede og en af de mest hadede teenageromaner nogensinde. Den opstod inden termen teenager overhovedet var blevet allemandseje og provokerede med sin tematisering af seksualitet, sin italesættelse af druk og rygning, de blasfemiske referencer og sit, for samtiden, grimme sprog. Fra 1961-1982 var den forbudt på amerikanske skoler, og tidligt opnåede den næsten kultstatus, idet Mark D. Chapman havde den i lommen, da han myrdede John Lennon, og den blev fundet på John Hinckleys hotelværelse, efter han havde forsøgt at likvidere Ronald Regan. Alligevel placerede både Times og Modern Library bogen blandt de hundrede bedste romaner skrevet i det tyvende århundrede, ligesom romanen blev oversat til et utal af sprog og indtil videre er solgt i mere end 65 millioner eksemplarer.

En ungdomsroman?

The Catcher in the Rye bliver normalt omtalt som en ungdomsroman; min egen præsentation er ingen undtagelse, men Jerome David Salingers målgruppe var oprindelig de voksne læsere. Når værket alligevel er placeret inden for young adult-litteraturen, skyldes det handlingen.

Kort fortalt beskriver bogen den 16-årige Holden Caulfields oplevelser i New York de sidste dage inden juleferien. Den intelligente Holden, der kommer fra en privilegeret baggrund, har svært ved at trives i verden – og i sig selv. Ved romanens begyndelse er han netop blevet smidt ud af en skole. Dette er sket før, og Holden magter ikke at se sine skuffede forældre i øjnene. Han beslutter derfor spontant at tage tilbage til New York. Her indlogerer han sig på det hotel, der kommer til at danne rammen om en både tragisk, interessant og morsom rejse mod voksenstatus - og væk fra den.

I denne modsætning findes romanens styrke. Holden bliver nemlig personificeringen af den skræmmende, berusende og ambivalente proces, det er at vokse op. Han kan ikke bibeholde barndommens uskyld, som hans yngre søster, Pheobe, er indbegrebet af. Heller ikke hos sine jævnaldrene finder han sig til rette - de beskrives enten som overfladiske og sexhungrende eller som evige, usikre undermålere, mens voksenlivet kobles med et samfund, Holden finder falsk, overfladisk og materialistisk. Holden befinder sig således i et tomrum, der på den ene side er hans helt eget, og på den anden side har vundet genklang hos generationer af teenagere – en isolation, der yderligere understreges af romanens fortællerposition. The Catcher in the Rye er fortalt som en lang monolog henvendt til enten læseren eller psykiateren på det hospital, han indlægges på efter nervesammenbruddet. Denne form gør både teksten intens personlig, men giver samtidig Holden muligheden for at blive et generelt billede på ungdommens rodløshed, tomhed og drømme.

Ambivalensen og den mærkværdige titel

Et af de vigtigste temaer i The Catcher in the Rye er ikke overraskende seksualiteten. Holdens forhold til sex er præget af ambivalens. Han har de samme fantasier og længsler som andre teenagedrenge, men dvæler aldrig ved den forandring, hans krop gennemgår. Selvom Holden søger kvindeligt selvskab, vedbliver han romanen igennem, at sabotere det for sig selv, hver gang han har mulighed for at få taget sin mødom. Han kritiserer den skole, han forlod, for at være et sted, hvor man kun taler om ”piger, sprut og sex,” flygter fra sin tidligere lærer, fordi han mistænker ham for at være homoseksuel og italesætter sex som perverterende, degraderende og korrumperende. Samtidig ser han netop denne overbevisning som et brist ved sig selv, og overvejer, om han bør søge behandling, netop fordi han ikke kan være sammen med en kvinde, han ikke elsker. Det er endvidere interessant, at romanens mildt uforståelige titel underbygger dette tema.

The Catcher in the Rye henviser til en helte-fantasi, Holden deler med læseren i en af hans mange digressioner. Denne fantasi er ironisk nok er baseret på en misforståelse. Holden overhører et lille barn synge: ”If you catch a body coming through the rye,” en sætning, der fanger ham og samtidig gør ham deprimeret. Hjemme forklarer hans søster, Pheobe, at sætningen i virkeligheden er ”If a body meet a body,” og stammer fra Robert Burns digt  ”Comin’ Thro’ the Rye.” (1782). Holden kan dog ikke slippe den første linje, og skaber en forestilling om en gruppe børn, der leger i en rugmark nær en skrænt. Ude i marken befinder Holden sig, parat til at gribe børnene, når de kommer for tæt på afgrunden. Han vil gribe dem og dermed bevare deres barnlige uskyld. Paradoksalt nok handler det originale digt om det modsatte, nemlig om uforpligtende sex. Dermed indfanger titlen et af romanens vigtigste temaer, nemlig den modsætning der for Holden er mellem kærlighed og sex; barndom og livet som voksen.

Catcher in the Rye i oversættelse

Om end jeg til hver en tid vil anbefale, at man læser bogen på originalsproget, er det ikke altid, dette kan lade sig gøre. På dansk findes der to oversættelser: Vibeke Cerris’ fra 1953, der bærer den knap så korrekte, men mundrette titel Forbandede ungdom og Klaus Rifbjergs oversættelse fra 2004, der oversætter titlen direkte til Griberen i rugen.

Om end Cerris oversættelse er god og har fungeret i mange år, vil jeg alligevel anbefale Rifbjergs. Dette hænger sammen med, at en del ord, der allerede var normale på amerikansk, ikke blev brugt på dansk. Eksempelvis oversætter Cerris lesbians med bøsserinder. Ligeledes lader hun Holden Caulfield tiltale læseren ”De”, hvilket synes unødigt distancerende på den moderne læser. I originalen siger Caulfield ”You”. Des-formen er således ikke ukorrekt, men Rifbjergs ”Du,” virker ikke desto mindre mere tilbagelænet og teenage-agtig. Jeg vil derfor til enhver tid anbefale Rifbjergs oversættelse, om end jeg gennem min ungdom læste Cerris’ med stor glæde. Lige meget hvilken udgave, du vælger, vil jeg dog sige god fornøjelse. Nyd mødet med ikonet Holden Caulfield og lad dig indfange af hans kritiske, usikre, tankevækkende stemme.

BIBLIOGRAFI

Henvisninger til materialer om bogen og forfatterskabet er udarbejdet af
Bibliotekar Lis Gregersen, Vejle Bibliotekerne.