Evelyn Hugos syv ægtemænd

2022
)

Evelyn Hugos syv ægtemænd

09 maj.22

Storslået fortælling tager læseren med bag Hollywoods glamourøse facade og serverer sandheden om den skønne Evelyn Hugo.

Her får vi den storslåede og farverige fortælling om den fiktive filmstjerne Evelyn Hugos stormomsuste liv fra vugge til grav. Evelyn Elena Herrera blev født i 1938 som eneste datter af et par cubanske immigranter bosat i Hell’s Kitchen i New York. Tidligt i livet vidste hun, at hun måtte være skabt til noget større. Som kun 15-årig byttede hun sin mødom for en billet til Hollywood, da hun blev gift med Ernie Diaz, der havde fået job som scenetekniker i Californien. Derfra gik det hurtigt, for den veldrejede Evelyn vendte hoveder, hvor end hun gik, og inden længe var brunetten blevet blondine, navnet ændret til Evelyn Hugo, og de første filmroller tikkede ind.

Som titlen antyder får vi ikke kun historien om Evelyn Hugo, men også om hendes mange ægtemænd, der hver har fået en kapiteloverskrift, fra ”Stakkels Ernie Diaz” til ”Medgørlige Robert Jamison”. Bogen krydres også med avisartikler og sladder, der viser overfladen, men aldrig den hele sandhed. Fans og journalister var naturligt nok meget interesserede i hendes privatliv, men hun formåede konstant at manipulere dem til kun at se det, hun ønskede de skulle se – og ægtemændene var, alle som én, brikker i hendes paradenummer. Men hvem var hendes største kærlighed?

Som 79-årig har Evelyn besluttet sig for at fortælle hele den uredigerede sandhed om sit liv. Den ukendte journalist Monique Grant bliver noget overrasket, da den aldrende filmstjerne udtrykkeligt forlanger hendes hjælp, men jo mere hun dykker ned i Evelyn Hugos verden, jo tættere kommer hun på en rystende sandhed og en erkendelse af, hvorfor lige præcis hun er den udvalgte.

Jeg har altid haft en svaghed for de gamle amerikanske Hollywoodfilm og -lystspil, og jeg nød virkelig at lade mig forføre af denne historie om kærlighed, ambition, løgne, bedrag, glimmer og glamour. At blive inviteret indenfor i den verden, man kun kender på overfladen, og at opleve den sårbarhed og de menneskelige problemstillinger, der jo også er de berømte til del, selvom deres fans har en tendens til at kaste dem op på en piedestal - og derefter blive slemt skuffede, når de falder ned derfra.

Forfatteren har skrevet flere bøger, men ’Evelyn Hugos syv ægtemænd’ er hendes første på dansk, og snart udkommer også 'Daisy Jones & The Six'. Hun skriver fint og flydende og er eminent god til at skabe den rette glamourøse og ”hollywoodske” atmosfære, så man næsten kan glemme, at det ikke er ægte stjerner, man læser om. For godt nok er Evelyn Hugo en opdigtet karakter, men man kan sagtens fornemme, at hun er modelleret efter ikoniske filmstjerner såsom Marilyn Monroe, Katherine Hepburn, Grace Kelly og Ava Gardner.

Jeg plejer normalt ikke at nævne noget fra slutningen af en bog, men den sidste sætning i den her bog er bare så sigende, at jeg må dele den: til spørgsmålet om, hvorvidt hun ikke ærgrer sig over al den fokus på hendes mange ægtemænd, svarer Evelyn med et træk på skuldrene:

”De var jo bare ægtemænd. Jeg er Evelyn Hugo”.

North Publishing
Simone Ejstrup