Forfatter
Naja Marie Aidt
Naja Marie Aidt er kendt for sin skarpe og minimalistiske litteratur om det moderne liv og har vundet et hav af priser for sit store forfatterskab.
Naja Marie Aidt debuterede i 1991 med digtsamlingen 'Så længe jeg er ung.' Digtene følger årets gang fra forår til efterår, og bruger det som et billede på en kvindes overgang fra et livsafsnit til et andet, hvilket er et tema, der går igen i forfatterskabet. Hun har skrevet både digte, noveller, børnebøger, romaner og teaterstykker. I novellesamlingen Tilgang fra 1998 markerer Aidt et klart tilhørsforhold til 90’er generationens hverdagstematikker og minimalisme. Samtidig fremviser hun også en særlig evne til at skildre menneskeskæbner i spændingsfeltet mellem følelseslivet og sociale relationer.
Også novellesamlingen Bavian (2006) er præget af en minimalistisk, men effektfuld skrivestil. De mange fortællinger i samlinger er ladet med en urovækkende spænding, hvor et enkelt ord eller en umiddelbar ubetydelig hændelse rummer kræfter, der kan skubbe hverdagen ud af kurs og få alt til at briste i et foruroligende kaos, som der står i Litteratursidens analyse af samlingen. Aidt skriver om, hvordan man som menneske kan blive skubbet til kanten og blive presset ud i situationer, hvor man ikke længere kan bevare kontrollen over hverken sig selv eller sine omgivelser. Aidt modtog i 2008 Nordisk Råds Litteraturpris for 'Bavian'.
Aidts digteriske virke kredser også om hverdagen og de erfaringer, mennesket gør sig i verden. Dette ses f.eks. i Poesibog fra 2008, hvor Aidt tager afsæt i sine barndomsoplevelser og i brudstykker tegner et portræt af 1960’erne og 70’erne. Også i digtsamlingen Alting blinker (2009) tager Aidt afsæt i egne erfaringer og bruger dem til at skrive digte om bl.a. det pludseligt at befinde sig et andet sted i verden.
I 2012 kastede Aidt sig over romangenren med Sten saks papir, der er et portræt af en mand og hans familie. Romanen kan læses som et bud på en alternativ krimi, men den kan også læses som en fortælling om en moderne mand i opløsning. Samtidig rummer 'Sten saks papir' lyriske passager, der fungerer som kontrast til den voldsomme handling, og værket kan derfor ikke sættes i en genremæssig bås.
Aidt har sammen med Mette Moestrup og Line Knutzon skrevet fællesbogen 'Frit flet' (2014), der er en kollage om venskab, frihed, køn, ensomhed, latter, moderskab, kærlighed, sex, magt, penge og meget andet. Statens Kunstfond præmierede værket for at være et af de værker i 2014, der har haft en særlig betydning for dansk litteratur.
I Omina fra 2016 gik Aidt og Moestrup atter sammen om en digtsamling, hvori amazon-kvinden er centrum. Værket kan ligesom 'Frit Flet' både læses som ét langdigt og som to forskellige forløb. Digtene kredser alle om oprørstrangen, og det er også herigennem, at amazonen som metafor står stærkest. Omina er flertalsformen for det latinske omen, der betyder varsel. Et varsel kan være både negativt og positivt og denne flertydighed er en tematik, der går igen gennem digtene.
I 2015 blev Aidt ramt af en forfærdelig personlig tragedie. Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage fra 2017 er et smukt sorgværk, der både er en personlig kærlighedsfortælling til sønnen og en en beretning om, hvordan man kommer gennem sorgen og tilbage til livet. Litteratursidens anmelder skriver om bogen: "Den personlige skildring af den ubærlige sorg, skylden og vreden er nødvendig for forfatteren at skrive, men også nødvendig for læseren. For denne bog, skrevet fra sorgens og smertens sted, er smuk i al dens ubærlighed og giver læseren en fornemmelse af den største sorg af alle."
I 2024 udkom Aidts roman Øvelser i mørke om kvindeliv, vold og venskaber. Vi møder en 57-årig kvinde, som har PTSD efter en traumatisk oplevelse. Bogen sætter ord på de store konsekvenser af vold og på de oplevelser, mange kvinder har med overgreb og krænkelser. Litteratursidens anmelder mener, at romanen er et bidrag i #MeToo-debatten, da den sætter ord på vold mod kvinder og på frygten for overgreb: "På en overbevisende måde borer bogen sig ned i, hvordan det er at være kvinde, især midt i livet, og den blotlægger kvinders skam og skyld over vold, overgreb og krænkelser."
Naja Marie Aidts bøger er solgt til udgivelse i mange lande, herunder Tyskland, England og USA. Hun har desuden skrevet skuespil, filmmanuskripter og børnebøger. Og har modtaget bl.a. Kritikerprisen, Beatriceprisen, Nordisk Råds Litteraturpris. og Det Danske Akademis Store Pris.
Foto: Mikkel Tjellesen
Naja Marie Aidt er kendt for sin skarpe og minimalistiske litteratur om det moderne liv og har vundet et hav af priser for sit store forfatterskab.
Naja Marie Aidt debuterede i 1991 med digtsamlingen 'Så længe jeg er ung.' Digtene følger årets gang fra forår til efterår, og bruger det som et billede på en kvindes overgang fra et livsafsnit til et andet, hvilket er et tema, der går igen i forfatterskabet. Hun har skrevet både digte, noveller, børnebøger, romaner og teaterstykker. I novellesamlingen Tilgang fra 1998 markerer Aidt et klart tilhørsforhold til 90’er generationens hverdagstematikker og minimalisme. Samtidig fremviser hun også en særlig evne til at skildre menneskeskæbner i spændingsfeltet mellem følelseslivet og sociale relationer.
Også novellesamlingen Bavian (2006) er præget af en minimalistisk, men effektfuld skrivestil. De mange fortællinger i samlinger er ladet med en urovækkende spænding, hvor et enkelt ord eller en umiddelbar ubetydelig hændelse rummer kræfter, der kan skubbe hverdagen ud af kurs og få alt til at briste i et foruroligende kaos, som der står i Litteratursidens analyse af samlingen. Aidt skriver om, hvordan man som menneske kan blive skubbet til kanten og blive presset ud i situationer, hvor man ikke længere kan bevare kontrollen over hverken sig selv eller sine omgivelser. Aidt modtog i 2008 Nordisk Råds Litteraturpris for 'Bavian'.
Aidts digteriske virke kredser også om hverdagen og de erfaringer, mennesket gør sig i verden. Dette ses f.eks. i Poesibog fra 2008, hvor Aidt tager afsæt i sine barndomsoplevelser og i brudstykker tegner et portræt af 1960’erne og 70’erne. Også i digtsamlingen Alting blinker (2009) tager Aidt afsæt i egne erfaringer og bruger dem til at skrive digte om bl.a. det pludseligt at befinde sig et andet sted i verden.
I 2012 kastede Aidt sig over romangenren med Sten saks papir, der er et portræt af en mand og hans familie. Romanen kan læses som et bud på en alternativ krimi, men den kan også læses som en fortælling om en moderne mand i opløsning. Samtidig rummer 'Sten saks papir' lyriske passager, der fungerer som kontrast til den voldsomme handling, og værket kan derfor ikke sættes i en genremæssig bås.
Aidt har sammen med Mette Moestrup og Line Knutzon skrevet fællesbogen 'Frit flet' (2014), der er en kollage om venskab, frihed, køn, ensomhed, latter, moderskab, kærlighed, sex, magt, penge og meget andet. Statens Kunstfond præmierede værket for at være et af de værker i 2014, der har haft en særlig betydning for dansk litteratur.
I Omina fra 2016 gik Aidt og Moestrup atter sammen om en digtsamling, hvori amazon-kvinden er centrum. Værket kan ligesom 'Frit Flet' både læses som ét langdigt og som to forskellige forløb. Digtene kredser alle om oprørstrangen, og det er også herigennem, at amazonen som metafor står stærkest. Omina er flertalsformen for det latinske omen, der betyder varsel. Et varsel kan være både negativt og positivt og denne flertydighed er en tematik, der går igen gennem digtene.
I 2015 blev Aidt ramt af en forfærdelig personlig tragedie. Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage fra 2017 er et smukt sorgværk, der både er en personlig kærlighedsfortælling til sønnen og en en beretning om, hvordan man kommer gennem sorgen og tilbage til livet. Litteratursidens anmelder skriver om bogen: "Den personlige skildring af den ubærlige sorg, skylden og vreden er nødvendig for forfatteren at skrive, men også nødvendig for læseren. For denne bog, skrevet fra sorgens og smertens sted, er smuk i al dens ubærlighed og giver læseren en fornemmelse af den største sorg af alle."
I 2024 udkom Aidts roman Øvelser i mørke om kvindeliv, vold og venskaber. Vi møder en 57-årig kvinde, som har PTSD efter en traumatisk oplevelse. Bogen sætter ord på de store konsekvenser af vold og på de oplevelser, mange kvinder har med overgreb og krænkelser. Litteratursidens anmelder mener, at romanen er et bidrag i #MeToo-debatten, da den sætter ord på vold mod kvinder og på frygten for overgreb: "På en overbevisende måde borer bogen sig ned i, hvordan det er at være kvinde, især midt i livet, og den blotlægger kvinders skam og skyld over vold, overgreb og krænkelser."
Naja Marie Aidts bøger er solgt til udgivelse i mange lande, herunder Tyskland, England og USA. Hun har desuden skrevet skuespil, filmmanuskripter og børnebøger. Og har modtaget bl.a. Kritikerprisen, Beatriceprisen, Nordisk Råds Litteraturpris. og Det Danske Akademis Store Pris.
Foto: Mikkel Tjellesen