Ægteskabet mellem vejen og udvejen

2005
)

Ægteskabet mellem vejen og udvejen af Ursula Andkjær Olsen

14 nov.05

BANG! Jeg er overrumplet, overrendt, væltet over ende af denne digtsamling.

Alle de ord! Alle de fantastiske ord og alle de fantastiske måder at sætte ord sammen på! En digtsamling på 231 sider! Fuld af ord, jeg kender, ordsprog, reklameslogans, talemåder og dagligdags udtryk, jeg kender, men sat sammen på en helt ny og overrumplende måde. Nej, ikke bare overrumplende; overfræsende og samtidigt sært tankevækkende.

"Fordelen ved rundkørslen er, at man ikke får parkeringsbøde, selvom man i princippet ikke kommer ud af stedet."

'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' er en blanding af "rigtige" digte og kortere prosastykker, og den handler om kærligheden og kønnenes forhold til hinanden, den handler om politik og om samfundsforhold, om sandhed og skønhed, om menneskerettigheder, om veje og udveje. Den skal læses flere gange og meget gerne højt. Den har et hæsblæsende tempo, og man glemmer næsten at trække vejret, men den er anderledes, fantasifuld og vildt underholdende! Tusind tak for en dejlig oplevelse, Ursula Andkjær Olsen!

"Jeg er vejen!
Og jeg er udvejen!
Kom og vær min milepæl!
Lad os følges ad!
Gå ved min side!
Betræd mine stier!
Løb vild i mine alléer!
Fortab dig i mine blindgyder!
Søg bort fra mine alfarveje!
Bestorm mine yndigheder!
Lad mig bære dine fødder!
Kast dine byrder på mig!"

Andkjær Olsen, Ursula - Ægteskabet mellem vejen...

Tvivl, ubeslutsomhed og tvetydighed går igen som en rød tråd gennem i Ursula Andkjær Olsens digtsamling 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen.'

Ursula Andkjær Olsen (f. 1970) debuterede i 2000 med digtsamlingen 'Lulus sange og taler'. I 2002 kom opfølgeren 'Syndfloder', efterfulgt af digtsamlingen 'Atlas over huller i verden' (2003). I 2005 blev digtsamlingen 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' udsendt, og efter kun fire dage på markedet var første oplag næsten udsolgt. Ursula Andkjær Olsen er siden debuten blevet kaldt "et oplagt talent" og "en vigtig digter".

Man sidder med masser af tvivl og spørgsmål både under og efter læsningen af 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen'. Heri vrimler det nemlig med ord som "Ja", "Nej", "Måske" og "Eller" som eksempelvis i titlen på et af digtsamlingens syv afsnit: ”SKYGGERNE ER DET DER MÅ FALDE. NEJ. JO.” Ordene indsættes hele digtsamlingen igennem, så der konstant sker en bekræftelse, afkræftelse, vurdering og revurdering af det netop skrevne. På den måde bliver læseren hele tiden i tvivl om, hvad der rent faktisk menes. Digtene vælger aldrig side, men skifter hele tiden mening. Eller man kunne sige, de skifter retning og peger på, at den vej, som digtene bevæger sig langs, er fyldt med udveje og omveje. Retningsskiftene og de mange omveje gør, at læsningen af 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' kan sammenlignes med en lang tur i en rundkørsel. Men som der står: "Fordelen ved rundkørslen er, at man ikke får parkeringsbøde, selv om man i princippet ikke kommer ud af stedet".

Ubeslutsomheden og tvetydigheden i Ursula Andkjær Olsens digte står i stærk kontrast til den retotik Bush førte op til Irak-krigen. Hvor det for Bush handlede om et simpelt valg: "Either you are with us, or you are against us" - gør legen med sproget i 'Ægteskabet mellem vejen og udvejen' opmærksom på sproget som netop sprog. Det gælder både dets muligheder som fantastisk redskab for en fantasifuld digter, men også dets begrænsninger som fatalt redskab for en fanatisk præsident. Ursula Andkjær Olsen problematiserer den politiske retorik og stiller spørgsmålstegn ved den enøjede diskurs. Flertydigheden i digtene insisterer på at se tingene fra flere vinkler på samme tid. Men det er ikke politik det hele.

Undervejs i digtsamlingen virker små reklamer både som en kommentar til forbrugerismen, men også som humoristiske pauser i den sproglige karruseltur. En tur hvor der rent grafisk veksles mellem store og små bogstaver, mellem stor og lille skrift og mellem fed og kursiv. Som helhed består digtsamlingen af et væld af tematiske, grafiske og refererende indtryk. Således inddrages både Biblen, højskolesangbogen, slogans og hverdagens talemåder. Men der refereres også til en række forfattere som eksempelvis H. C. Andersen, hvis ord "skovensomheder" er inspirationen til ordene "havyndigheder" og "snevoldsomheder". Og hør så afslutningsvis, hvordan Thøger Larsens "lykke og lyse nætter" kan peppe enhver Christiansborg-udtalelse op i dette perfekte møde (ægteskab?) mellem forfatter og politiker:

Problemet er ikke de handlende, problemet er, at vi har for mange
[lykke og lyse nætter], vi holder lørdag hver dag. (Henriette Kjær, tidligere forbrugsminister, 2004)

Stud.mag. Jacob Tøfting Hove, juni 2007