Lille Lucifer

1996
)

Lille Lucifer

11 apr.05

Man skal ikke lade sig narre af titlen. Bent Hallers roman Lille Lucifer er ikke en lille bog; den er stor i alle ordets betydninger.

Man skal ikke lade sig narre af titlen: Lille Lucifer er ikke en lille bog; den er stor i alle ordets betydninger. Der er tale om en moppedreng på 844 sider, og det skal der også til, når man betænker undertitlen: ”Historien om Ludvigs fantastiske rejse gennem Danmark”. Bent Hallers bog kan ikke bestemmes entydigt som genre. Den er en monstrøs blanding af fantastisk litteratur, eventyrroman, allegorisk fabel og den er både for børn og voksne. Til sammenligning kan man tænke på Niels Holgersens forunderlige rejse af Selma Lagerlöf eller Michael Endes Den uendelige historie.

Ludvig er en dreng på ti år, en dreng med fut i, som får kælenavnet ’lille Lucifer’. Man husker, at Lucifer også er det bibelske navn for Satan, den mistænkelige lysets engel, som blev smidt ud af Paradis, da han gjorde oprør mod at lægge menneskeheden i mørke. Sammen med veninden Liv turer Lucifer rundt i Danmark, rejser rundt i forskellige historiske perioder med det formål at redde danskerne fra formørkelsen, dvs. Den Onde selv. Med sådan et navn må det jo gå galt. Ludvig, der altså har en rem af huden, udvikler efterhånden træk, der umiskendeligt ligner dem vi finder hos djævelen: horn og ansatsen til sorte englevinger. Men så er der heldigvis Liv og kærligheden, som overvinder alt så vi får den slutning, eventyret kræver.

Inden vi når så langt, har vi været landet rundt fra Skagen til grænsen, via Fyn til Rådhuspladsen, over Sjælland og Samsø og atter retur fra Mols til Skagen. Undervejs møder vi et hav af kendte danskere: Prins Amled, Harald Blåtand, Troels Kløvedal og Prins Joachim, som alle involveres i kampen mod ondskaben. Det gælder også for Thit Jensen, Gøngehøvdingen, Tordenskjold, Willemoes, Leonora Christine, H.C.Andersen, Michael Laudrup og mange, mange flere.

Det er en overdådig historie. Et overbud af vildt fabulerende syner og visioner på kanten af det sandsynlige, lige velegnet til højtlæsning, ferie- og camping- og billæsning – eller hvis man er sej – marathonlæsning fra første kapitel ”…eller historien om hvordan alting er nødt til at begynde for at kunne komme ordentligt i gang…” til kapitel 54 ”…eller historien om hvordan en lykkelig slutning ikke behøver at være en løgn…”.

Høst
21321427
9788763845663