1998
)

Hafnia punk af Benn Q. Holm

01 mar.99

'Hafnia punk' er Benn Q. Holms 4. roman, og den foregår i sen-90'ernes København.

Romanen følger kaleidoskopisk 9 forskellige mænd og kvinder i 30'erne, hvis liv krydser hinanden i baggårde, på kontorer, på barer, i elskovsreder og andre steder i storbyens rum.

Der er karriereadvokaten Elisa, den inkarnerede FC København-fan Christian, børsspekulanten Andreas, den håbefulde forfatter Bendix, Charlotte med en spirende sang-karriere, musikproduceren Hoppe og flere andre personer. Det er storbylivet, der er i fokus, men det er helt generelle eksistensielle problemer - eksempelvis den store kærlighed eller mangel på samme, der er omdrejningspunktet for flere af romanens personer.

Benn Q. Holm har et indgående kendskab til København og dens lokaliteter, personager, skikke m.m. Sproget formuleres godt og præcist, dog har Holm tendens til at skrive mange og lange sætninger.

Alligevel er romanen en typisk generationsroman, der rammer noget signifikant i 90'erne, og som kan læses af mænd såvel som kvinder.

Munksgaard, 1998. 334 sider.

BogWeb - 1. marts 1999

Holm, Benn Q. - Hafnia punk

Hafnia Punk af Benn Q. Holm  er ikke en roman i traditionel forstand, men snarere en lang række glimt af livet i en storby i 1997.

Journalisten og forfatteren Benn Q. Holm (1962) debuterede i 1994 med romanen Til verdens ende. Siden fulgte Mørk (1995) og Flugtens tid (1997), gennembrudsromanen Hafnia Punk (1998) og Sommer (1999). Holm har også skrevet essay-samlingen Verdens 25 bedste fodboldspillere (1999), børnekrimien Det seje sjak ( 2000) og manuskript til tv-romanen og thrilleren De udvalgte (2001). Rettighederne til både Mørk og Hafnia Punk er solgt med henblik på filmatisering.

Historien i Hafnia Punk - for det er egentlig ikke en roman i traditionel forstand - foregår blandt 30-årige københavnere i året 1997, der skildres i korte snapshots, måned for måned. Bogen har et stort persongalleri, men ingen egentlig hovedperson. Den er snarere en lang række glimt af livet i en storby. Fælles for disse karakterer er, at ingen ting rigtig lykkes for dem. Deres drømme smuldrer, ambitionerne slår fejl, ægteskaberne ligesådan. De lever livet ved siden af sig selv og hinanden, har affærer, går til familiemiddage, tager stoffer, passer børn og arbejde, boller og blærer sig, spiser og sover, lyver og ler for at holde sammen på det hele. De færdes i storbyens miljøer, og træffes først og fremmest på værtshuse og til fodboldkamp med FCK. Alle er de uden fælles mål eller berøringsflader, andet end byen, tilfældet og en manglende evne til at skabe mening i tilværelsen. Dén smerte er de fælles om og den afdækkes nøgternt og nådesløst, når Holm sætter det skarpe lys på sin egen generation.

Holm skriver sig ind i den tradition for fornyelse af realismen, der er et af trækkene ved 90'ernes nye prosa, og som også kendes fra Jan Sonnergaards forfatterskab. Ligesom hos Sonnergaard beskrives et københavnermiljø i sen-halvfemserne, detaljenært, mundret og direkte. Synet er sort. Men sproget sprudler.

Kilder, links og centrale værker

24 maj.02

Munksgꜳrd/Rosinante