Profil
AfGitte Fangel

Medlem i

16 years
Har haft utallige oplevelser med bøger - har grædt, lidt og grinet - det vil jeg som redaktør på Litteratursiden gerne gøre mit til, at andre også oplever. Bogen er en personlig god ven, men kan også være en ven, der kan deles. Møder med forfatteren og andre læsere gennem snak om bogen er en ganske særlig verden.

Indhold af Gitte Fangel

  • Artikel

    Gule øjne og krøllede hjerner

    Mine romaner er dét, jeg med et hjemmebrygget begreb vil kalde forviklingsromaner. Historierne og plottene fletter sig ind og ud af hinanden, og der er mange lag.
    Læs mere
  • Artikel

    Det var en novemberaften på Østerbro

    Birgitte Jørkov du har netop udgivet 'Vesten for øret' - din 3. roman om Elne Jeps - hvordan mødte du hende?
     

    Jeg mødte hende ganske uventet til et sølvbryllup hos nogle venner.
    Det var en novemberaften på Østerbro, inde i København. Det var en fin fest, god mad, god vin, godt selskab. Da vi rejste os fra bordet for at gå ind ved siden af til kaffen, stødte jeg ind i nogle venner. Og der i døren forlangte de, at jeg skrev en historisk krimi.

    Læs mere
  • Artikel

    Gennemtræk

    Du var i starten af 30’erne, da du debuterede med "De brune øjne, Arthur" i 1993. Hvad satte dig i gang med at skrive på det tidspunkt?
     

    Læs mere
  • Artikel

    Virkeligheden - en fest af absurditeter

    Interview i forbindelse med udgivelsen af "Kantslag"

    Hvem er forfatteren Dorthe Nors?

    Hvem er forfatteren Dorthe Nors? Det er et sjovt spørgsmål, fordi spørgsmålet også indeholder svaret: Forfatteren Dorthe Nors er forfatter (og lidt oversætter og amatøryogini og foredragsholder) - og så håber jeg også, at jeg er flink.

    Hvilke tematikker/problemstillinger interesserer dig?

    I de bøger, jeg har skrevet, har mennesker på tærsklen mellem en livssituation og en anden optaget mig en del.

    Læs mere
  • Artikel

    Rum & Lyd - interview med Louise Rosengreen og Anne-Louise Bosmans

    Rum & Lyd

    BOGDAGE 2007  præsenterede i Lyriktimen 3 lyrikere, som alle er bogaktuelle og ret nye i forfatterfaget. Jeg har taget en snak med 2 af dem - Louise Rosengreen og Anne-Louise Bosmans - om deres digtsamlinger 'Lydstykker' og 'Villa'.

    I har begge skrevet digte (Anne-Louise en hel digtsamling), hvor I henviser til andre kunstnere ... hvordan inspireres I af andre forfattere/kunstarter?

    Louise Rosengreen:

    Læs mere
  • Artikel

    Hvis du drømmer at du ikke kan finde vej

    'Fantastiske fortællinger' er et national litteratureksperiment.
    Danskerne har skrevet over 1000 fantastiske og virkelige fortællinger til DR og 9 forfattere skriver videre på én hver. Forfatterne har fået en bundet opgave:
    de skal skrive videre på en given historie
    de skal researche der, hvor historien fandt sted
    de skal skrive deres version af historien indenfor 4 uger, hvor DR følger processen
    og de skal læse den færdige historie op for et publikum

    Læs mere
  • Artikel

    Til en fremmed

    Hvad satte dig i gang med at skrive og var det nødvendigt for dig at blive forfatter?

    I første klasse, erklærede jeg, at jeg ville være forfatter, når jeg blev stor. Sådan! Men det var først, da jeg havde født mit tredje barn, at jeg sprang ud i det. Så jeg kom sent i gang, men det var ikke muligt før – det er ikke til at sige hvorfor. Der skulle bare tid til. Et bud på, hvorfor jeg ville være forfatter, er måske, at når jeg skriver, kan jeg rejse i fantasien og blive opfyldt af noget, der opleves større end mig selv. Hvor banalt det end lyder.

    Læs mere
  • Artikel

    Det andet Tyskland: interview med Bodil Steensen-Leth om 'Fem år i Berlin'

    Fem år i Berlin'er en blanding af fiktion og virkelighed. Det er en roman, som er usædvanlig i dansk sammenhæng, idet den også handler om tyskeres modvilje og modstand mod Hitler og nazismen.  
    Og så er det en roman om en kærlighed mellem to modne mennesker – en dyb og inderlig kærlighed der på grund af omstændighederne aldrig får lov til at folde sig ud – og alligevel er det kærligheden, der giver de to elskende styrke og mod til at leve videre under forhold, som vi i dag har meget svært ved at forestille os.

    Digt og virkelighed

    Læs mere
  • Artikel

    Mellem barndom og ungdom

    Det er enkelt og kompliceret - hjertevarmt, fabulerende, grotesk og med et stort stænk sprælsk humor, dét familiebillede, Dy Plambeck udstiller i sin debutroman "Texas rose".
    Kritikerne trækker bl.a. røde tråde fra Tove Ditlevsen, Klaus Rifbjerg og Suzanne Brøgger til Dy Plambeck - lægger det ikke et vist pres på en ung forfatter, Dy?

    Jeg har egentlig ikke set eller følt det som et pres, men mere som en opmuntring, at nogen synes, jeg har det potentiale. 

    Læs mere
  • Artikel

    En berlinmur af tavshed

    Julia Butschkows roman Apropos Opa er en moderne slægtsroman fra Berlin og København i tiden omkring Anden Verdenskrig frem til i dag.
    Men et sted i bogen optræder forfatterens eget efternavn – er romanen i virkeligheden en (selv)biografi?

    Apropos Opa er tilsyneladende en meget personlig historie – i bogen er fortællerens farfars efternavn identisk med dit eget – er romanen en selvbiografi?

    Læs mere
  • Artikel

    Litteratur i selskab

    Litterære selskaber er der godt 50 af i Danmark. Søren Sørensen er formand for to - Dansk-Svensk Forfatterselskab og Selskabet Bellman i Danmark - hvorfor mon?

    Søren Sørensen du er formand for 2 litterære selskaber i Danmark – hvad indebærer det, og hvad beskæftiger et litterært selskab sig med?
    Der er stor forskel på Dansk-Svensk Forfatterselskab og Selskabet Bellman i Danmark, både hvad angår medlemskreds og formål, selv om de ganske vist er forenede om at dyrke de dansk-svenske litterære forbindelser.

    Læs mere
  • Artikel

    Med spids pen og rød tusch

    Peter H. Olesen er primært kendt som musiker og sangskriver samt sit makkerskab med bror Henrik i Olesen-Olesen.
    Men nu er det så blevet til en roman "Korrekturlæseren".

    Peter H. Olesen - hvad handler din første roman om?

    Den handler om at være alene, om ensomhed og en ikke-erkendt depression. Om irriterende stærke kvinder og et pjok af en mand, min hovedperson og jeg-fortæller.
     
    "Korrekturlæseren" (hovedpersonen) lever et "regelret og ukompliceret liv" og har en hverdag i meget faste rammer ... hvad gør det ved ham?

    Læs mere
  • Artikel

    Blodigt magtmisbrug

    "Elementært underholdende med et godt "drive" i plottet. Lidt ligesom Stieg Larssons succesromaner.
    Effektivt mix af tempofyldt action og intelligent underholdning om øknomisk kriminalitet."

    Lene Rikke Bresson om Dy-triologien, der netop er genudgivet i samlet udgave.

    Læs mere
  • Artikel

    Ham, de ikke kan komme udenom

    ved udgivelsen af "Kaiser"

    3 kvinder - hustru, datter og barnebarn ... Ebba, Agnete og Ida - er samlet ved Alberts dødsleje. Et langt liv er ved at være slut og kvinderne tænker hver for sig tilbage.

    Handlingen foregår over 3 dage med omkring en måneds mellemrum - hvorfor har du valgt denne måde at strukturere på?
    Jeg havde fra før jeg begyndte at skrive romanen et ønske om at strukturere handlingen, så indholdet var koncentreret omkring disse tre dage.

    Læs mere
  • Artikel

    Intet menneske er en ø

    Mette Thomsen har udgivet en roman, der pointerer hvor lille verden er ... hvor "tætte" vi er som mennesker. 'Seks'!

    "Den ungarnske forfatter Frigyes Karinthy beskrev i novellen "Chains" fra 1929, hvordan mennesker på jordkloden i en takket være moderne kommunikation stadigt mindre verden kunne være forbundet med hinanden i et netværk af personlige bekendte og at man kunne finde en forbindelse mellem ét individ og et andet netop ved at efterspore ’kæden’, fra bekendt til bekendt.

    Som man siger: "Verden er lille!

    Læs mere
  • Artikel

    En plads i familien

    Interview ved udgivelsen af  "En plads i historien"

    Katrine Marie Guldager, vil du præsentere romanen for læserne ved  i meget korte træk at fortælle hvad "En plads i historien" handler om?
     
    ”En Plads i Historien”, er ligesom mine to foregående bøger, ”København” og ”Kilimanjaro”, en kollektivroman. Det handler om, hvordan man gebærder sig i fællesskabet, om fællesskabet så er storbyen (København), den globale verden (Kilimanjaro) eller som i dette tilfælde: Familien.

    Hvad er romanens centrale problematikker?
     

    Læs mere
  • Artikel

    Ved kassen i Føtex

    Lone Aburas er debuteret med en roman om ung forfatterspire p.t. kassedame i Føtex.

    Bogen handler bl.a. om sig selv og sin egen tilblivelse - hvorfor har du valgt at skrive din roman sådan?

    Jeg skrev den første sætning; "Jeg burde vel egentlig starte med at skrive om mig selv, men sagen er at jeg ikke er særlig personlig", og så blev det en bog om sig selv og sin egen tilblivelse. Hvorfor ved jeg ikke. Det var ikke noget jeg havde planlagt.

    Læs mere
  • Artikel

    Jeg leder efter 'ondskabens gåde'. Interview med Gretelise Holm

    ... som også er menneskesindets gåde.

    Gretelise Holm, du benytter dig meget af krimigenren, er der ganske særlige elementer i denne genre, du mener kan belyse noget særligt/generelt i dit forfatterskab?

    Kriminalromaner beskæftiger sig med ondskabens gåde, og det vil sige menneskesindets gåde.

    Læs mere
  • Artikel

    Hvad er virkeligt

    Du er netop debuteret som romanforfatter efter at have skrevet 2 digtsamlinger - hvorfor skulle det være en roman nu?
    Hvad kan du udtrykke bedre(?) i en roman frem for gennem et digt?

    Romangenren har på intet tidspunkt ligget mig fjern.

    Læs mere
  • Artikel

    Lyt til solsortens sang

    Aldrig har jeg fået så forskellige tilbagemeldinger på en bog som "Der mangler en sang om solsorten"!

    Nogle mener, den er hylende morsom, andre synes, den er sørgelig.
    Nogle mener, den er kedelig, andre at den er spællevende, nogle mener, at hovedpersonen Anna er en umuligt unge, der aldrig kan få nok, andre mener, at den viser, hvor ensomt og misforstået et barn kan være.

    Læs mere
  • Artikel

    En torn i øjet. Interview med Julie Hastrup

    Et spark af en kollega gjorde udslaget - journalist Julie Hastrup folder sig ud som krimiforfatter med 'En torn i øjet'.

    Jeg har læst at du fik "et kærligt spark ud af dvalen" af en kollega - hvordan kom du hertil, hvor du har udgivet din første roman?

    Læs mere
  • Artikel

    Det jeg har på hjerte

    Erling Jepsen du er netop blevet 50 - og når man runder de der 'skarpe hjørner', er der mange, der gør en form for 'status'. Er det noget du gør ... og hvis ... er der tanker, der relaterer til dit forfatterskab?

    Jeg har ikke sat mig ned for at gøre status. Men jeg befinder mig godt med at være begyndt på en ny genre, nemlig prosaen.
    Jeg har levet af at skrive i ca. 30 år, og sammenlangt har jeg vel brugt 3 år på mine romaner. Det er altså stadig nyt for mig, der er så meget jeg skal afprøve ... og så mange bøger jeg skal læse.

    Læs mere
  • Artikel

    Drømt og skrevet

    Indledningsvis vil jeg spørge dig hvordan, det er at se 3 af sine digtsamlinger sammenstillet på denne måde - og hvorfor det lige er disse 3, der er de udvalgte?

    Det er en kolossal tilfredsstillelse at se dem samlet!
    Samlingerne er udkommet i forlængelse af hinanden over præcis 10 år, og de består alle 3 af serier af digte, eller selvstændige små "bøger" om man vil, 15 i alt, og jeg har glædet mig til at se dem samlet til én bog.
    Jeg håber at kunne føje nye til. Jeg håber, at det er en praksis som kan fortsætte længe.

    Læs mere
  • Artikel

    Mellem billede og bog

    Ja, jeg indrømmer det – billedbøger fanger ofte min interesse i boghandlerens bladrekasser.
    Jeg har ikke små børn, der skal læses højt for, men alligevel ryger der af og til en sjov, anderledes eller smukt illustreret bog i indkøbsposen.

    Jeg har en stor svaghed for særlige billedbøger, hvor illustratoren har bidraget væsentligt til, at der er kommet en rigtig god bog ud af det – måske mest en bog for voksne?

    Som illustrator af bøger beskæftiger man sig med en kunstart, der hverken er egentlig kunst eller helt bog.

    Læs mere
  • Artikel

    Igen og igen, for læseren. Interview med Jussi Adler-Olsen

    Hvorfor blev du forfatter, når du kunne være blevet læge?
     
    Som søn af en far, der elskede at skrabe viden til sig og blev cand. med., cand. theol. og cand. mag. og uddannet dirigent og tillige bestsellerforfatter, og med en mor, der tog studentereksamen på 1 år og først 30 år senere fik en lærereksamen, fik vi børn allerede fra starten indkodet et afslappet forhold til valg af metier.

    Læs mere
  • Artikel

    Portræt af en kvinde ved navn Bess

    Pia Juul, som med krimien 'Mordet på Halland' vandt Danske Banks Litteraturpris 2009, er især kendt for sine digt- og novellesamlinger.

    Pia Juul, du har ikke skrevet mange romaner for voksne - hvorfor skulle det nu være en kriminalroman?
    Og e
    r 'Mordet på Halland' en krimi?

    Jeg har længe gerne villet skrive en roman igen og har skrevet på adskillige - og også skrevet på den her gennem flere år.

    Læs mere
  • Artikel

    Sanselig, skrøbelig og sej

    I 2006 udgav Mette Moestrup sin 3. digtsamling 'kingsize' - og anmelderne var begejstrede!

    Mange af anmelderne fokuserer på de seksuelle undertoner, der ligger i bogen - ville det have været anderledes, hvis der var flere kvindelige anmeldere?

    Tja, Anne Marie Mais anmeldelse i 'Kritik' og Lilian Munk Rösings anmeldelse på 'litlive' var overhovedet ikke fokuseret på det seksuelle. Og jeg får masser af respons fra både yngre og ældre kvinder, for hvem bogen handler om alt muligt andet end sex.

    Læs mere
  • Artikel

    Jeg forsøger at hypnotisere læseren

    Jonas Bruun debuterede som romanforfatter først på året med kriminalromanen 'Drivjagt'.
    'Drivjagt' foregår i et landsbysamfund på Stevns, og forfatteren betegner den selv, i et interview i Politiken (den 18. februar 2006), som monoton og rytmisk.

    Det er da vist ikke det første, man normalt ville tænke, når man siger 'kriminalroman'. Hvorfor skal man alligevel læse din roman, Jonas?

    Læs mere
  • Artikel

    Adam og Ovine

    Det er koldt - meget koldt - i januar 1850, hvor Adam Oehlenschläger ligger for døden i Adelgade. København fryser, og med Ovine fra "Almindeligheden" i huset sættes fokus på de sociale forhold i Guldalderen.

    Mette Winge, du har 2 meget forskellige hovedpersoner i din roman "Adam og Ovine". Hvad bruger du disse 2 karakterer til i forhold til handlingen?

    Læs mere
  • Artikel

    Fem hurtige til Trisse Gejl

    Trisse Gejl har netop modtaget Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat.

    Litteratursiden.dk har spurgt forfatteren, hvad det har betydet for hende.

    Hun er lige nu aktuel med romanen Stilleben.

    Hvad har det betydet for dig at modtage Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat ?

    Læs mere
  • Artikel

    Dans mine digte i små røde træsko

    Seimi Nørregaard, du er jo meget andet end forfatter - bl.a. startede du karrieren som performer og poetry slammer - hvorfor skrev du en bog?
     
    Jeg satte mig ikke ned og sagde, shyy nu skriver jeg en bog, ikke i første omgang i hvert fald.
    Jeg kommer fra et udgangspunkt, der hedder at fortælle, at snakke, at sludre ud til nogen i mørket. Nogen der lytter.
    En søster, der ikke kan sove. Et publikum, en flok koncentrede øjne og ører på stole i mørket.

    Læs mere
  • Artikel

    Verden er dit eventyr. Interview med Hanne Marie Svendsen

    To unge mænd drager i "Nilaus under isen" på eventyr ude i den store forunderlige verden - det bliver ganske anderledes end, de havde forestillet sig!

    Hanne Marie Svendsen, du har ofte rejsen og "opbrudet (fra det kendte)" som tema/omdrejningspunkt - hvorfor?

    Opbrud fra dagligdagen er jo udgangspunkt for både eventyrromaner og udviklingsromaner, og "Nilaus under Isen" er begge dele.

    Læs mere
  • Artikel

    Tæt på Paradis

    Tæt på Thomas Qvortrups Paradis   Thomas Qvortrups debutroman "Tæt på Paradis" har høstet fine anmeldelser. Litteratursiden.dk har mødt forfatteren i et emailinterview om romanen.

    Læs mere
  • Artikel

    Små afvigelser

    Digteren Annemette Kure Andersen debuterer som prosaforfatter med en novellesamling om de stille eksistenser. Vi har mødt hende til en snak om skæbnemotiv, inspiration og lyrik contra prosa. Læs hendes svar her.



    Du er netop “debuteret” med din første novellesamling, “Små afvigelser”, tidligere har du udgivet 6 digtsamlinger. Har det været en anderledes arbejdsproces for dig at skrive prosa?

    Læs mere
  • Artikel

    Sproget er motor

    Trisse Gejl, du har fået mange roser af pressen i forbindelse med udgivelsen af din 5. roman 'Patriarken' - hvordan vil du karakterisere den i forhold til dit tidligere forfatterskab?

    I min forrige bog fandt jeg først den tone, jeg synes er min.
    Nu ville jeg skrive en stor historie med den.

    Jeg har ikke tidligere tumlet med tre forskellige stemmer, men det blev altså nødvendigt for at fortælle historien.
    Jeg føler på en måde, at jeg med denne bog er havnet et sted, der er mit.

    Læs mere
  • Artikel

    Det svage køn. Interview med Robert Zola Christensen

    Hvis man ikke før eller siden stiller sig tilfreds med det, man har, mister man alt' siger Iben på et tidspunkt. Er det 'moralen' i det ægteskab, du skildrer i din nye roman 'Tennis'?

    Der er to svar på det spørgsmål. Det ene er privat og tager udgangspunkt i min forståelse af verden, og det andet er litterært, og tager udgangspunkt i, hvordan romanen er blevet til.

    Læs mere
  • Artikel

    Livet er næsten lykkeligt

    Da den midalderende gymnasielærer John C. Petersen mister sin kone, tager han endeligt mod til sig og forlader den trygge hverdag i barndomsbyen Ringkøbing.

    Han tager på en pilgrimsrejse for at besøge de steder, hvor hans store helt Ernest Hemingway opholdt sig.

    Læs mere
  • Artikel

    Manden på tapetet

    TYCHO BRAHE ER FAR TIL SHAKESPEARE. Denne opsigtsvækkende hypotese præsenterer forfatter og lektor Ib Lucas i romanen 'Manden på tapetet'. Det afsløres, at Shakespeare er afbildet på et Kronborgtapet, at han har opholdt sig hos Tycho Brahe på Hven og at han i 'Hamlet' behandler deres far-søn-forhold. 

    Romanen bygger på omfattende research – vil du beskrive researchprocessen?

    Læs mere
  • Artikel

    Hver og én af mine romaner har været hjertebørn

    Hvad driver dig som forfatter - hvad vil du gerne fortælle?

    Jeg synes jo selvfølgelig, at hvis man oprigtigt ønsker at vide hvad det er, en forfatter gerne vil fortælle – Så er alt, man har at gøre for at finde svaret, at sætte sig til at læse bøgerne, denne forfatter har skrevet! Dér skulle jo i sagens natur det meste stå; man må gå ud fra, at det er for at formidle dette, staklen er gået igennem alt, der skal til for at skrive og udgive en bog.

    Læs mere
  • Artikel

    På sporet af en besættelse

    Når jeg ser på listen over hvad, du har skrevet, er det bemærkelsesværdigt, at du inden for de sidste 5-6 år udelukkende har skrevet romaner, og at de nærmest er udkommet én pr. år - hvad skyldes det?

    Bortset fra tre kulturhistoriske bøger har jeg før skrevet noveller og fortællinger, altså benyttet mig af genrer uden romanens bredde og mulighed for et større persongalleri og en større karakterudvikling.
    Denne bredde har jeg brug for nu til de mål, jeg har sat mig som forfatter.

    Læs mere
  • Artikel

    Guf for krimielskere

    Guf for krimielskere
    af Gitte Fangel, Viborg Bibliotekerne     Anton Koch-Nielsen fra Det Danske Kriminalakademi indledte årets Krimimesse med et causeri over cremen af krimier og thrillere fra 2005.

    Det blev et meget personligt bud på nogle krimier, man som krimilæser ikke bør snyde sig selv for – med denne artikel videregives nogle af Antons anbefalinger.
     
    Årets Palle Rosenkrantz Pris:
    Læs mere
  • Artikel

    Sommerlæsning for drengerøve

    Bernard Cornwell - sommerlæsning for drengerøve
    af Lars Deleuran, Bibliotekar, Julianehåb     Oplev Englands spændende historie gennem en roman.

    Englænderne kan det der med historie. De kan skabe den, og de kan skrive om den. En af de bedre udøvere af sidstnævnte disciplin er forfatteren Bernard Cornwell, som netop har fået sin første bog udgivet på dansk med 'Det sidste kongerige' ('The Last Kingdom', 2004).
    Læs mere
  • Artikel

    Forfatter i eget værelse

    'Jeg gør det rigtigt,
    støder ikke ind i køkkenskabe
    og gør skade på mig selv,
    som visse andre, Margarete.
    Her er rigeligt med plads
    til 1 person.
    Du har regnet det hele ud,
    hvordan jeg bevæger mig
    i mit køkken, hvilken farve,
    fluer ikke kan lide, hvor mit sukker skal stå.'
    (uddrag af 'Mit Frankfurterkøkken')

    Er du nu forfatter, spørger jeg Gitte Broeng, en grå januarformiddag på Hald Hovedgaard.

    Læs mere
  • Artikel

    Vi ka' bare ikke la' være

    Vi ka' bare ikke la' være ... med at udgive den
    af Gitte Fangel, Viborg Bibliotekerne     I april 2006 blev der afholdt bogmesse i Århus for første gang.
    'Litteratur i Musikhuset' præsenterede bl.a. Helene Uri for det danske publikum. 
    Og da Klim  er det danske forlag, der har udgivet den norske forfatters debutroman 'Honningtunger' spurgte jeg redaktør Camilla Rohde Søndergaard: Hvordan opdager man som forlag en udenlandsk forfatter?
    Læs mere
  • Artikel

    Min morfars stemme

    Sissel Bergfjord debuterede i 2006 med romanen 'Min morfars stemme'.

    Sissel kan du kort beskrive bogens univers som appetitvækker for dem, der endnu ikke har læst din bog?

    Bogens univers er meget Kajas univers blandet med et familiescenarie, som spiller ind i kraft af erindringer, historier og efterladenskaber efter Kajsas morfar. Man kan sige, at der er to hovedpersoner i bogen: Kajsa og så hendes afdøde morfar.
    Kajsas univers er præget af hendes tanker, reflektioner og sansninger.

    Læs mere
  • Artikel

    Læsning bag tremmer

    Læsning bag tremmer
    af Gitte Fangel, Viborg Bibliotekerne

        Det er ferietid - tid til at rejse ... og tid til at læse.

    Der er nogen, der har masser af tid til at læse, hver dag ... og ikke skal ud at rejse.
    Jeg har spurgt Inga Thyra Nielsen, bibliotekar i Horsens Statsfængsel 'hvad bliver der læst i et fængsel?'

    Der bliver læst alt muligt forskelligt – ligesom der gør udenfor, men da det er mænd, der bebor stedet, bliver der læst mest faglitteratur.. . som udenfor murene.
    Læs mere
  • Artikel

    At holde livet i hånden

    'Man skriver ikke en bog, fordi man ved noget. Man skriver, fordi man har nogle spørgsmål'.
    Sådan indledes et interview med forfatteren Laila Ingrid Rasmussen i 1997 efter udgivelsen af 'Betingelser for liv' (i 'Liv kan ikke sættes på opsparingskonto', interview med Dorte Hygum Sørensen, Politiken).

    Det er jo snart en del år siden, at du udtalte dig sådan. Er det stadig derfor, du skriver?
     
    Hvorfor skriver man? Det er et supersvært spørgsmål, som jeg nogle gange spørger mig selv om, ... når det nu kunne være meget nemmere at lade være. 

    Læs mere
  • Artikel

    Svar på tiltale

    Mine historier handler som regel om almindelige mennesker, der konfronteres med noget, de ikke forstår
     
    Hvis du selv skal sige det - hvad er så det særlige ved dine bøger?

    Alle bøger er på en måde særlige. Ingen er ens.

    Læs mere
  • Artikel

    Fugl eller fisk

    Som mennesker har vi mange forskellige forhold til naturen. Dem udfolder digtsamlingen "Fugl eller fisk".

    Camilla Christensen, du indledte dit forfatterskab med en række digtsamlinger, har så skrevet et par romaner og er nu vendt tilbage til lyrikken – hvorfor?

    Læs mere
  • Artikel

    Hemmelig forfatter om natten

    Ung fremadstormende advokat arver sin fars antikvariat Libri di Luca og bøgernes magi og kraft overtager hans liv

    Hvorfor bliver en it-systemudvikler forfatter?

    Læs mere