"Elementært underholdende med et godt "drive" i plottet. Lidt ligesom Stieg Larssons succesromaner.
Effektivt mix af tempofyldt action og intelligent underholdning om øknomisk kriminalitet."
Lene Rikke Bresson om Dy-triologien, der netop er genudgivet i samlet udgave.
Du er uddannet økonom - det var vel derfor naturligt at kaste sig ud i romaner om økonomisk kriminalitet som triologien om Dy?
Jeg skrev den første roman i trilogien med udgangspunkt i magtspillet omkring en virksomhed. Her foregik også sminkning af regnskaber.
Derefter blev jeg kontaktet af en gammel mand, der påstod han havde fortsættelsen til min roman. Ud fra denne virkelige historie brugte jeg flere år på research, og fandt via virkeligheden ud af, hvordan økonomisk kriminalitet udføres uden at blive opdaget og her hjalp min uddannelse som cand. oecon mig
Men du har også skrevet et par "okkulte" børnebøger?
Jeg har skrevet to børneromaner om Selene Vesta. Hun er en sej og sjov pige, der lever og bor hos sine bedsteforældre præsten Arne og heksen Ana.
I den store præstegård bor også hendes lillebror Sigurd.
Historien om den synske pige Selene Vesta blev første gang fortalt i 1998 for 1. klasse på Tønning-Træden Friskole som refleksioner over temaet tro. Siden trådte personerne i karakter i en julehistorie på internettet, der blev fortalt under december-orkanen i 1999 og derefter nedskrevet til den første roman.
En tredje bog om Selene Vesta er på vej.
Hvad bliver det næste?
Det bliver en serie på syv spændingsromaner Den gennemgående figur er invalidepensionisten Mona Kirk.
Hun er hverken kvindelig journalist eller kriminalbetjent :-). Vi følger Mona, fra hun er 23 år i 1989 og op til i dag.
Som 23-årig, midt i uddannelsen til præst, blev hun kørt ned på sin motorcykel og invalideret. Hendes men efter ulykken er en hjerneskade og heraf følgende afasi.
Til gengæld har hun fået stærke intuitive evner og har en veludviklet evne til at se mønstre. Dem får hun udfordret, da hendes nabo Emil Berg, der er kriminalkommisær, har brug for hendes hjælp til en sag om en pige, der er fundet død på et kæmpe kors, malet i lilla på Vrads hede.
Korset er den største kunsthappening efter hesteofringen. Dødskunsten sætter en ny dagsorden på verdens kunsthimmel: hvor går grænsen for kunst?
Monas kæreste er den italienske feltlæge Nino, der ofte er væk og derfor har hun Emil Sylvest, der er landmand og gerne vil overtage Ninos plads.
Første roman har arbejdstitlen 'Set fra himlen' og udkommer op til krimimessen 2010.
Hvordan former du barske facts til fiktion?
Jeg leger.
Ofte har jeg nogle skøre ideer om hvilke steder, min roman skal foregå. Feks. en terrorulykke under Storebæltstunnelen. Så opsøger jeg stedet igen og igen til jeg kan lugte det, når jeg lukker øjnene.
Jeg taler med specialister feks. falck, og sprægningseksperter. Så er de grove facts på plads, og ulykken er så troværdig, at den kan lade sig gøre i virkeligheden.
Derefter finder jeg det stykke musik, der passer, i dette tilfælde Bizet Carmen. Og så foregår de næste par dage med at komponerer min tekst i min helt egen fantasiverden med fuld knald på musikken.
De 3 romaner om Dy indeholder ud over spændingshistorien også en fortælling om den stormende forelskelse - men den er noget usikker og hemmelighedsfyldt?
Jeg har altid været fascineret af kærlighedshistorien om Torben Oxe og Dyveke, Christian den andens frille. Den største historie i Danmarks historien om magtmisbrug og også den blodigste.
Hvad skete der, og hvorfor blev Torben Oxe halshugget?
Den fortæller jeg set med nutidig øjne med kærlighed og bedrag som to følgesvende. Der er flere, der til mine foredrag har sagt, at de forestillede sig de to hovedpersoner i Dy-trilogien som hvis, Stein Bagger og bloggeren Dorte Toft havde haft et kærlighedsforhold samtidig med, hun fandt sandheden.
Og ser man på virkelighedens økonomisk kriminalitet, så fortælles der historier i pressen om, at feks. kæresten og hustruen ingenting anede, eller gjorde de?
Og hvad er konsekvensen af at elske mennesker, selv om han skaber et gigantisk økonomisk bedrag.
Hvorfor åbne, muligheder for flere slutninger?
Fordi åbne slutninger giver læserne mulighed for at digte videre, og fordi de er mere udfordrene at skrive.
Hvad kan du fortælle om din engel?
Min engel er en professionel dræber/terroist.
Hun har fået navnet Englen, fordi hun er så barsk, at hun altid deltager i sine aktioner med fare for ikke selv at overleve. Hun bruger et citat fra Biblen for at retfærdiggøre sine handlinger: "Og således skal det gå til ved verdens ende. Englene skulle gå ud og skille de onde fra de retfærdige og kaste dem i ildovnen."
Hendes rolle kan alle mennesker vælge, hvis de bliver presset nok. Hvorfor bliver nogen terrorister? Hvorfor vælger nogle at tage loven i sin egen hånd?
Kommentarer