'Fantastiske fortællinger' er et national litteratureksperiment.
Danskerne har skrevet over 1000 fantastiske og virkelige fortællinger til DR og 9 forfattere skriver videre på én hver. Forfatterne har fået en bundet opgave:
de skal skrive videre på en given historie
de skal researche der, hvor historien fandt sted
de skal skrive deres version af historien indenfor 4 uger, hvor DR følger processen
og de skal læse den færdige historie op for et publikum
Lone Hørslev er dén forfatter, der blev udvalgt til at tage fat i en fortælling fra Midt- og Vestjylland.
Hvorfor blev du valgt til at 'tage dig af' Midt- og Vestjylland, Lone Hørslev?
Fordi jeg kommer fra området; jeg er vokset op i en lille by udenfor Holstebro – Mejdal.
Kan du fortælle noget om din proces i at omforme 'en andens historie' til din egen - hvordan har det været anderledes i forhold til din normale skriveproces?
Meget anderledes! Men sjovt.
Når jeg som regel arbejder på én bestemt måde – og for eksempel ikke har lavet research før – så er det egentlig mere af uopfindsomhed, end et decideret princip. Så på den måde har det været sjovt at få flyttet på nogle ideer, jeg selv har gået rundt med oppe i hovedet om hvordan, det helst skal foregå, når jeg skal skrive noget.
Desuden var jeg meget heldig med den historie, som DR havde valgt til mig, den passede mig godt. Jeg blev med det samme fanget af historiens elementer, og fik mange ideer, som jeg kunne arbejde videre med.
Hvordan har det været at deltage i dette nationale projekt - har det betydet noget for dig som forfatter?
Jeg tror ikke jeg vil have held med at sætte så stramme regler op for mig selv igen.
En del af presset i arbejdsprocessen var jo også, at det hele blev dokumenteret – jeg skulle redegøre for alle de valg, jeg tog. Når jeg først havde sagt, at min hovedperson var mand, SKULLE han jo være mand, eller også skulle jeg redegøre for hvorfor, han ikke mere var mand.
Men jeg tror godt, jeg kunne finde på at lave research igen, det fik jeg forbløffende meget ud af, synes jeg.
Som forfatter har det været sjovt med så mange spilleregler – det sætter jeg ikke normalt op for mig selv.
Jeg synes, det var en stor mundfuld, at DR på den måde skulle bestemme hvad, jeg skulle skrive om, men det var også sjovt at få givet en form for ’skelet’ – en grundhistorie - som jeg frit har kunnet modellere videre på.
Jeg synes ikke, det er 'specielt' på dén måde at arbejde med den såkaldte virkelighed. Den arbejder og forholder jeg mig (og vel også de fleste andre) altid til. For eksempel har jeg i mine digte både skrevet om Ikea, kronprins Frederik og alt muligt andet fra den prosaiske virkelighed.
Som seer får man vel et kik ind i troldmandens værksted, og får (forhåbentlig) en lille fornemmelse af hvordan – og hvor forskelligt – forskellige forfattere arbejder.
Er der forskel på typen af/indhold i historierne alt efter region/landsdel - er der forskel på fortællelysten?
Det er der sikkert, det har jeg slet ingen holdning til.
Du skriver på projekthjemmesiden for 'Fantastiske fortællinger', at du har valgt at deltage i projektet for at tage imod udfordringer, for at komme nye steder hen. Hvad var den største udfordring .... kom du nye steder hen?
Den største udfordring var uden tvivl, at jeg skulle skrive så mange sider på så kort tid!
Jeg er vant til at arbejde meget med tingene, og skriver altid mange timer om dagen. Men måske er det, fordi jeg er lyriker, i hvert fald sidder jeg ikke og fylder side op og side ned med ord og sætninger.
Min arbejdsproces er nærmere dén, at jeg skriver et par ord, læser dem op og vender og drejer dem, og ender med at strege i hvert fald det ene ud igen. Den slags syslerier var der ikke tid til med novellen – her skulle alt helst kunne bruges.
Derfor vidste jeg, at jeg var meget afhængig af at komme godt fra start.
Jeg vidste, at den første sætning – det første ord – var vigtigt for, om jeg overhovedet kunne gennemføre at skrive så meget tekst. Hvis det første ord eller sætning er tilpas stærk, kan ordet/sætningen sætte en lavine af ord og sprog og billeder osv. i gang. Det håbede jeg i hvert fald. Og sådan gik det også nogenlunde.
Min første sætning blev: 'Hvis du drømmer at du ikke kan finde vej' – og det blev også tekstens titel. Og hurtigt kom jeg (heldigvis) ind i en fortælling, som tog fart. Og man kan godt sige, at jeg kom nye steder hen, i hvert fald blev min hovedperson en mand - det har jeg aldrig prøvet før. Jeg har faktisk kun prøvet at have hovedpersoner som hedder Lone før…
Kamilla Have mødte en engel i efteråret og sendte sin historie til DR's projekt med fantastiske fortællinger.
Og Lone Hørslev begynder sin fortælling baseret på denne hændelse med:
'HVIS DU DRØMMER at du ikke kan finde vej. Hvis du drømmer at du græder og ikke kan holde op med at græde igen. Hvis du drømmer at du falder og ikke kan rejse dig igen, hvis du drømmer at huset du er i brænder. Hvis du drømmer at det ene ben er længere end det andet. Så hvad så så så ikke noget nej, mit ene ben ER jo faktisk lidt længere end det andet - og jeg har aldrig drømt om engle, desværre.'
Læs resten af historien i 'Fantastiske fortællinger - fra Danmark'.
Find mere om projektet Fantastiske Fortællinger på www.dr.dk/fantastiske
Kommentarer