Tema
Forestillinger om kærlighed

Litteraturen har til alle tider været med til at skabe forestillinger om, hvad kærlighed er - forestillinger som ikke altid står mål med virkeligheden.
Vi fascineres af den, vi drømmer om den, og vi længes efter den - kærligheden. Dette store, udefinerbare og allestedsnærværende begreb. Måske skyldes fascinationen noget biologisk, der er forudsætning for, at vi overhovedet vil reproducere os selv. Måske er det en længsel efter af forstå os selv gennem relationen til andre, eller måske er det netop fordi vi lærer, at kærlighed er vigtig – også gennem samfundets strukturer, hvor ægteskabet eller i det mindste parforholdet og den livslange kærlighed stadig er en idealtilstand, der stræbes imod. Eller også er det en blanding af det hele. Tilgangene til at forstå kærligheden er mange, og i dette tema sætter vi fokus på de forestillinger, som litteraturen er med til at skabe.
For kærlighed er ikke kun et menneskeligt vilkår. Kærlighed er også noget, vi lærer og stykker sammen ud fra de fortællinger og forestillinger, vi møder i kunst og kultur og i særdeleshed i litteraturen, hvor kærlighed er et af de emner, der til alle tider er blevet skrevet mest om. Og lige netop i litteraturen er nogle af kærlighedens mest fasttømrede forestillinger opstået.
Litteraturens billeder af kærlighed
Allerede i Shakespeares 'Romeo og Julie' – og også tidligere endnu - blev den stormfulde kærlighed udødeliggjort i litteraturen. Her ender kærligheden som bekendt med begges død, fordi den endnu ikke kunne vælges frit, men var en fornuftsbaseret alliance. Senere ved indgangen til 1800-tallet opstod de forestillinger om kærlighed, som Jens Hougaard skriver om i 5-bindsværk 'Romantisk kærlighed'. Idéen om, at to fremmede kunne møde hinanden og forelske sig uden hensyn til status og stand brød frem i romantikken. Heraf fulgte alle de forestillinger, der knytter sig til den romantiske kærlighed: Den eneste ene og det væld af store følelser, der viser, at kærligheden er ægte. Og samtidig blev ægteskabet den institution, der skulle forene de store følelser, børn, begæret, kærligheden og økonomien. At i én pakke.
Kontrasten mellem forestillinger og virkelighed
Det interessante er, at selv om virkelighedens skilsmisserater og skiftende partnere livet igennem fortæller os noget andet, så holder vi stædigt fast i netop den romantiske arv og forestillingerne om den eneste ene, livslang kærlighed og kærlighed ved første blik samtidig med, at vi romantiserer den umulige kærlighed, som i 'Romeo og Julie'. Alt sammen forestillinger, som altså modsiges af vores erfaringer.
Godt nok tilpasser vi ofte de "gamle" forestillinger til nutidens erfaringer og udlever drømmen om, at den eneste ene kan findes flere gange gennem livet. Men andre gange, kan forestillinger om kærlighed også komme i konflikt med virkeligheden og give os skuffelser, når den ikke lever op til de idealer og forestillinger, som vi forventer at kærligheden kan indfri.
Lektor Dan Ringgaard peger på i et interview om kærlighed, at det ligefrem er den romantiske arv, der i dag giver problemer i parforholdet. Her siger han, at tidligere gav kærligheden en mening med livet, der rakte ud over forholdet mellem to mennesker. Det gør den ikke længere. Til gengæld beskriver han, hvordan kroppen i dag mange gange bliver vores tilgang til autenticitet og dermed også vores oplevelse af kærlighed. Det bekræfter en del af den nye litteratur, hvor netop kroppen har en fremtrædende rolle.
En anden ting, der gør kærligheden svær for mange i dag er når vi forveksler forelskelse med kærlighed. For gør man det, er det let at blive skuffet og forlade den eneste ene, når det viser sig, at hverdagen i et ægteskab eller parforhold ikke er det samme som de første kys og alt det andet, der får blodet til at suse og hjertet til at hamre under forelskelsen. Vores forestillinger om kærlighed må med andre ord være realistiske. Samtidig er det også vigtigt at erkende, at kærlighed kræver, at man gør sig umage. Og det skriver forfatter Lotte Garbers om i sit rørende og personlige essay om kærlighed. Kærlighed skal vælges til hver eneste dag - og det behøver ikke at være så svært, som vi vil gøre det til, skriver hun.
Så giv dig hen til de mange fortællinger om kærlighed, hyl igennem og lad tankerne fare. For også litteratur kan få os til at mærke at vi lever, til at længes og til at drømme - især når det handler om kærlighed.

Litteraturen har til alle tider været med til at skabe forestillinger om, hvad kærlighed er - forestillinger som ikke altid står mål med virkeligheden.
Vi fascineres af den, vi drømmer om den, og vi længes efter den - kærligheden. Dette store, udefinerbare og allestedsnærværende begreb. Måske skyldes fascinationen noget biologisk, der er forudsætning for, at vi overhovedet vil reproducere os selv. Måske er det en længsel efter af forstå os selv gennem relationen til andre, eller måske er det netop fordi vi lærer, at kærlighed er vigtig – også gennem samfundets strukturer, hvor ægteskabet eller i det mindste parforholdet og den livslange kærlighed stadig er en idealtilstand, der stræbes imod. Eller også er det en blanding af det hele. Tilgangene til at forstå kærligheden er mange, og i dette tema sætter vi fokus på de forestillinger, som litteraturen er med til at skabe.
For kærlighed er ikke kun et menneskeligt vilkår. Kærlighed er også noget, vi lærer og stykker sammen ud fra de fortællinger og forestillinger, vi møder i kunst og kultur og i særdeleshed i litteraturen, hvor kærlighed er et af de emner, der til alle tider er blevet skrevet mest om. Og lige netop i litteraturen er nogle af kærlighedens mest fasttømrede forestillinger opstået.
Litteraturens billeder af kærlighed
Allerede i Shakespeares 'Romeo og Julie' – og også tidligere endnu - blev den stormfulde kærlighed udødeliggjort i litteraturen. Her ender kærligheden som bekendt med begges død, fordi den endnu ikke kunne vælges frit, men var en fornuftsbaseret alliance. Senere ved indgangen til 1800-tallet opstod de forestillinger om kærlighed, som Jens Hougaard skriver om i 5-bindsværk 'Romantisk kærlighed'. Idéen om, at to fremmede kunne møde hinanden og forelske sig uden hensyn til status og stand brød frem i romantikken. Heraf fulgte alle de forestillinger, der knytter sig til den romantiske kærlighed: Den eneste ene og det væld af store følelser, der viser, at kærligheden er ægte. Og samtidig blev ægteskabet den institution, der skulle forene de store følelser, børn, begæret, kærligheden og økonomien. At i én pakke.
Kontrasten mellem forestillinger og virkelighed
Det interessante er, at selv om virkelighedens skilsmisserater og skiftende partnere livet igennem fortæller os noget andet, så holder vi stædigt fast i netop den romantiske arv og forestillingerne om den eneste ene, livslang kærlighed og kærlighed ved første blik samtidig med, at vi romantiserer den umulige kærlighed, som i 'Romeo og Julie'. Alt sammen forestillinger, som altså modsiges af vores erfaringer.
Godt nok tilpasser vi ofte de "gamle" forestillinger til nutidens erfaringer og udlever drømmen om, at den eneste ene kan findes flere gange gennem livet. Men andre gange, kan forestillinger om kærlighed også komme i konflikt med virkeligheden og give os skuffelser, når den ikke lever op til de idealer og forestillinger, som vi forventer at kærligheden kan indfri.
Lektor Dan Ringgaard peger på i et interview om kærlighed, at det ligefrem er den romantiske arv, der i dag giver problemer i parforholdet. Her siger han, at tidligere gav kærligheden en mening med livet, der rakte ud over forholdet mellem to mennesker. Det gør den ikke længere. Til gengæld beskriver han, hvordan kroppen i dag mange gange bliver vores tilgang til autenticitet og dermed også vores oplevelse af kærlighed. Det bekræfter en del af den nye litteratur, hvor netop kroppen har en fremtrædende rolle.
En anden ting, der gør kærligheden svær for mange i dag er når vi forveksler forelskelse med kærlighed. For gør man det, er det let at blive skuffet og forlade den eneste ene, når det viser sig, at hverdagen i et ægteskab eller parforhold ikke er det samme som de første kys og alt det andet, der får blodet til at suse og hjertet til at hamre under forelskelsen. Vores forestillinger om kærlighed må med andre ord være realistiske. Samtidig er det også vigtigt at erkende, at kærlighed kræver, at man gør sig umage. Og det skriver forfatter Lotte Garbers om i sit rørende og personlige essay om kærlighed. Kærlighed skal vælges til hver eneste dag - og det behøver ikke at være så svært, som vi vil gøre det til, skriver hun.
Så giv dig hen til de mange fortællinger om kærlighed, hyl igennem og lad tankerne fare. For også litteratur kan få os til at mærke at vi lever, til at længes og til at drømme - især når det handler om kærlighed.
Alle tiders kærlighedsromaner
Hr. Nishino og kærligheden
Fra i nat sover jeg på taget
Brænd alle mine breve
Lamento : en kærlighedsroman
Historien om Asta
Elskeren
Ingen som dig
Et stykke af tiden
Bølger
Tidselhonning
Barbara
Giovannis værelse
Madame Bovary
Stormfulde højder
Stolthed og fordom
1Q84 - bog 1
Bryllupsintrigen
Uskyldens museum
Den store Gatsby
Soning
Fornuft og følelse
Lucca
Kærlighed i koleraens tid
Hvem ringer klokkerne for?
Sønden for grænsen og vesten for solen
Intimitet
Borte med blæsten
Ali & Nino
Højtlæseren
Bonsai
Mit hinsidige
Tilværelsens ulidelige lethed
Kærlighedsromaner
Kærlighedens skygger
I ly af natten
Et splitsekund
Familie for begyndere
Familien Winther
Som natten kender stjernerne
Den franske fotograf
Når jeg ser dig
En ny chance
Højsangen fra Palermovej
Ræk mig stjernerne
En rigtig kærlighed
Helenas hemmelighed
Flosset
Millionæren fra Singapore
De dage med dig
Min muse
Påfugleøen
Samtaler med venner
Hotel Tusind Lys
9. november
Lyset vi mistede
Uovervindelig sommer
Et andet sted
Hundrede kærlighedssonetter
Kærligheden tror, håber, udholder og fortærer alt i Nerudas kærlighedssonetter. Det er næsten for meget af det gode, men også kun næsten, for Pablo Neruda er en stor digter.
Kærlighedsdigte
Jeg er grønnere end græs
Tityrus
Hundrede kærlighedssonetter
I civil
At elske eller ikke at elske
Fremmed under samme hud
Tryghedsnarkomaner & Hold kæft og vær smuk
Alt hvad du ejer
Der er ingen ærlige digte om døde kvinder
Den hvide rose
Skilsmisse
Citronbjerget
Livets omkostninger
Mænd i min situation
Efterskælv
Vær god ved dyrene
Moloch : en fortælling om mit raseri
Forførernes klub
Værelse samlet af kvinder
Rampen
Næste! : en lægeroman
Nej, nej og atter nej
Bånd
Historie om et ægteskab
Se på os nu
Endnu er dagen ikke spildt
svaner bliver ikke skilt
En sandsynlig historie
Helvede
Forladte dage
Jeg ved ikke om den slags tanker er normale
Ramt af ingenting
Hambros Allé 7-9-13
Før vi siger farvel
Min far kan lide fugle
Celestine
Som om
Vilhelms værelse
En moderne familie
Creme fraiche
Her er jeg
Luft under vingerne
Tryghedsnarkomaner & Hold kæft og vær smuk
Jeg ved ikke om den slags tanker er normale
Helvede
Bitterfissen
Den farlige Alder
Artikel
Filmatiserede kærlighedsromaner
Det sidste brev fra din elsker
Doktor Zjivago
Mig og Earl og den døende pige
Simon vs. verdens forventninger
Let it snow - tre eventyrlige juleromancer
Brooklyn
Mig før dig
Ved Chesil Beach
Adam og Evelyn
Guernseys litterære kartoffeltærteklub
Call me by your name
Det hemmelige skrift
Kærlighedens historie
Boomerang
Tulipanfeber
Jeg ville ønske, der var én der ventede på mig et eller andet sted ...
Utroskab
Fru Marta Oulie
Se på os nu
Den anden kvinde
På grænsen
Sommerferie
Sommeren uden mænd
Intet at fortryde
Afd for grublerier
Moloch : en fortælling om mit raseri
Domino
Konventioner
Nær og fjern
Det sidste brev fra din elsker
Latter i mørket
Nye rejsende
Bondefanget
Svømmeprøven
Tema
Lummer Litteratur
Kærlighed - Striber på højkant
Frisættende hverdagsgruk om kærlighed, akkompagneret af de kendte streger. Som en nutidig Piet Hein kredser Uthaug både om det grimme og smukke, lykken og den store sorg.
Kommentarer