Madame Bovary

1968
)

Madame Bovary af Gustave Flaubert

12.Jan.10

Udløbsdatoen på denne klassiker om de fatale konsekvenser af Emma Bovarys virkelighedsflugt er bestemt ikke nået endnu. Det gør den formentlig aldrig.

Emma Bovary, hovedpersonen i denne roman, gifter sig som ung med den rare, men kedelige læge, Charles. Emma er en sværmerisk person uden realitetsnærvær, og lykken varer ikke længe. Hun begynder hurtigt at kede sig grænseløst i sit ægteskab. Hverdagslivets monotoni bliver et fængsel, og vores hovedperson kaster sig ud i forskelligt for at holde kedsomheden fra døren, blandt andet indleder Emma flere udenomsægteskabelige forhold. Det bliver dog sværere og sværere for hende at leve med de valg, hun har foretaget, og konsekvensen af Emmas deroute bliver skæbnesvanger…

Romanen tematiserer det eviggyldige spørgsmål, der dengang som nu er iboende i mennesket: konflikten mellem de krav, der stilles i hverdagen og kampen for at leve op til de forventede idealer versus urealistiske, lidenskabelige drømme om det perfekte liv. Emmas manglende evne til at forholde sig til hverdagens trivialiteter, og leve det liv hun har, er en tidløs problematik, som man som læser også kan relatere sig til i dag. Således viser Flaubert stor indsigt i den menneskelige psyke, og blandt andet derfor er det efter min mening blevet til en klassiker.

Samtidig er bogen ganske enkelt sublimt skrevet. Flauberts sprog er fyldt med vidunderlige sprogblomster trods den letforståelige og realistiske skrivestil. Til eksempel kan nævnes Flauberts beskrivelse af Emmas tanker omkring kvindens (og dermed hendes egen) splittelse mellem, hvad der forventes og det, man ønsker: ”Ligesom sløret på hendes hat, der holdes fast af et bånd, flagrer hendes vilje for alle vinde, der er altid et eller andet ønske, der river hende med sig, og en konvention, der holder hende tilbage.” (Madame Bovary, s. 114). Ligeledes bruger Flaubert en smuk symbolik i en beskrivelse af Emmas lurende trængsler: ”Men hendes liv var koldt som et kornloft, hvis luge vender mod nord, og kedsomheden, denne tavse edderkop, spandt sit væv i mørket i alle krogene i hendes hjerte.” (Madame Bovary, s. 58). Så alene sproget gør bogen til en skøn læseoplevelse.

”Madame Bovary” er skrevet i 1857 og vakte ved sin udgivelse stor opsigt. Så stor, at den endte i retssalen på grund af skildringen af Emmas utroskab. Flaubert vandt dog sagen. Bogen er siden hen blevet filmatiseret flere gange.

01308262
0
437