Mumi og det gyldne blad

2019
)

Mumi og det gyldne blad af Tove Jansson

04 jan.20

Lær karaktererne fra Mumidalen at kende i denne fine billedbog, hvor Mumi har svært ved at komme i feststemning til efterårsballet, fordi han savner sin gode ven Mumrik.

Der skal være efterårsfest i Mumidalen, og alle er fulde af forventningens glæde, mens de er i gang med de mange forberedelser. Lige på nær Mumi, som er lidt trist, fordi Mumrik er ude at rejse. Mumi og Snif er i gang med at plukke bær til Mumimors skovbærspunch, og pludselig opdager de et særligt gyldent blad i skovbunden. Mumi bliver helt ør over sin opdagelse og aner en måde at finde glæde over efterårsfesten på. Tænk hvis han kan finde træet med de gyldne blade, så alle gæsterne kan få et sådant fint blad.

’Mumi og det gyldne blad’ er en bog om venskab og savn, og om at finde ro og trøst i at tænke på alle de sjove og magiske øjeblikke, man har delt med sin bedste ven. Som Mumi selv udtrykker det: ”For venner overalt”, sagde Mumi og hævede sit glas. ”De får mig til at føle mig endnu rigere, end jeg havde kunnet forestille mig ”, og alle de dejlige minder, han har med Mumrik, ender med at blive til gyldne blade i en drøm. Bogens illustrationerne er farverige og stemningsfulde, fortrinsvist helsidesillustrationer, som næsten er holdt i gyldne efterårsfarver, hvorpå de forskellige figurer fra mumi-universet træder tydeligt frem.

Historien er inspireret af de klassiske fortællinger af Tove Jansson, og bogen lægger sig fint i tråd med de tidligere billedbøger i serien: ’Mumi's fødselsdagsknap’, ’Mumi's måneskinseventyr’ og ’Mumi og den store vinterfest’. Fælles for disse titler er, at de formidler genkendelige eventyr om Mumi, Mumrik, Snorkfrøkenen, Snif og alle de andre med enklere handlingsforløb og noget mindre tekst.

Billedbøgerne om Mumi og hans venner giver således børn fra 3 års-alderen mulighed for at lære de kendte Mumifigurer at kende, før de når en alder, hvor de er klar til de oprindelige historiers mere komplekse og sælsomme univers.

Sara Ejersbo
Moomin Characters
9788702288254