Mumitrolden og dragen

2020
)

Mumitrolden og dragen af Tove Jansson

13 apr.20

Tove Janssons klassiske novelle ’Historien om den sidste drage i verden’ fra 1965 handler om venskab, længsel og kærlighed. I denne billedbog er historien blevet genfortalt i billedbogsformat.

En sommerdag fanger Mumitrolden ved et tilfælde en lille drage. Den er på størrelse med en tændstikæske, og med sin gyldne farve tindrer den som guld i solen. Det viser sig, at det er den allersidste drage i verden. Mumitrolden beholder dragen i et syltetøjsglas med lufthuller, og han fortæller dragen, at han altid vil passe på den og elske den. Men den både brænder hans fingre og bider ham i øret. Da Mumrikken møder dragen, flyver den derimod hen til ham, og vil kun sidde på hans skulder. Mumitrolden bliver simpelthen så ked af det, og selvom både Snorkfrøkenen og Lille My synes det er en dårlig idé, slipper Mumitrolden den lille drage fri. Og han ved udmærket hvor den flyver hen, men Mumrikken har ikke i sinde, at ødelægge sit gode venskab med Mumitrolden, selvom den lille drage er virkeligt sød.

Tove Jansson (1914-2001) er en af Nordens mest kendte billedkunstnere og forfattere. Hendes fantastiske bøger om Mumitroldene er oversat til 40 sprog og indeholder alle det særlige finske mørke, samt stor dybde og en længsel efter det uskyldige og naive. Mumitroldene viser verden som den er; skøn, ukompliceret, farlig og forgængelig. Mumitroldene og deres venner har menneskelige træk, og nogle af dem minder om voksne, nogle om børn. I historierne om mumierne, lægger man næsten ikke mærke til, hvor alvorlige ting, der er på spil, fordi fortællingerne er så fabelagtigt skrevet og samtidigt pakket ind i et tilsyneladende nuttet univers. Man kan nærmest sige at Tove Jansson er kynisk på en eventyrlig og kærlig måde.

Smuk og tænksom historie, der kan læses med børn fra ca. 4 år. I samme serie er udkommet ’Da julen kom til Mumidalen’, ’Vejen til Mumidalen’ og ’Mumitrolden og den usynlige gæst’.

Carlsen
9788711981672