I tykt og tyndt

2023
)

I tykt og tyndt

25 maj.23

Emily Giffin er feel-good forfatter, men hun afdækker samtidig menneskets komplicerede relationer og nuancerede lag.

Jeg er imponeret over, at forfatteren kan overtale mig til at læse med, når hovedpersonen Darcy både er selvoptaget og usympatisk? Det er nok fordi, Darcy også er virkelig sjov som en fortegnet udgave af de fleste af os.

’I tykt og tyndt’ er opfølgeren til Min bedste venindes forlovede, og vi møder igen den smukke, overfladiske dramadronning Darcy. Darcy har altid vidst, præcis hvilken effekt hun har på andre. Hun udnytter det og holder sig aldrig tilbage fra at dømme andre kvinder og fremhæve sig selv:

”Det var der, jeg opdagede, at der er en hakkeorden her i livet, og at udseende spiller en rolle for ens placering i det hierarki. For at sige det ligeud, så forstod jeg allerede i en alder af tre år, at med skønhed følger visse goder og magt.”

Darcys bedste veninde Rachel er imponerende godt begavet, men, ifølge Darcy, en jævnt udseende kvinde. Darcy forlover sig med Rachels gode ven, den flotte advokat Dex, og de skal giftes. Efter at have været sammen i syv år, opdager Darcy, at Dex og Rachel har en affære. At hun selv har været Dex utro, synes hun ikke er så vigtigt, eller at hun er gravid med Magnus, Dex’ ven og kommende forlover, som også dater Rachel. Rachels svigt er utilgiveligt, og hvordan kan Dex vælge en kvinde, der ikke er smuk?

Darcy beslutter at rejse til London, hvor hendes barndomsven Ethan bor. Han er bedste venner med Rachel, men det har Darcy tænkt sig at ødelægge! Måske kan hun også møde en "rig Alistair", som kan sørge for, at hun kan leve et fantastisk liv på første klasse og blive beundret? Dog er Ethan ikke sådan at manipulere med, og siden hun bor hos ham, ikke møder prinsen på den hvide hest og er højgravid, går det ikke helt som Darcy planlagde, da hun lettede fra New York.

Emily Giffin er feel-good forfatter, men hun afdækker samtidig de nuancerede lag, kvinder består af. Portrætterne hun tegner, er meget menneskelige, og uanset hvor karikeret Darcy er, indeholder de fleste mennesker nogle af de samme elementer. Vennen Ethan er katalysator for Darcys forandring, og han giver hende kamp til stregen. Darcys transformation går temmelig hurtigt og er måske lidt utroværdig, men alligevel meget tiltalende. Udfaldet af læseoplevelsen beror på, om man kan finde sig til rette i den præmis.

Memoris
Nadine Beth Nielsen
135873853