Lille Frida

2019
)

Lille Frida af Anthony Browne

01 jun.19

Hvis nogen kan skabe en billedbog så gennemført som denne, er det Anthony Browne. Han fortæller den fineste historie om Frida Kahlos barndom, tilsat surrealisme og magi.

Bogen er inspireret af maleriet ‘Las dos Fridas’, som er et selvportræt Frida Kahlo malede i 1939 efter sin skilsmisse. Bogen har Frida som jeg-fortæller. Hun fortæller om sin smertefulde poliosygdom i barndommen, som gjorde hendes højre ben tyndere end det venstre. Hun blev derfor et oplagt mobbeoffer, og hun begyndte ret hurtigt at se sig selv som en outsider.

Hun havde tre søstre, men kunne godt lide at være sig selv. Hun elskede, når hun fik lov til at farvelægge sin fars sort/hvide fotografier. Hendes største ønske var at flyve, og hun ønskede sig et legetøjsfly i syvårs fødselsdagsgave. I stedet fik hun et par vinger, som hun blev skuffet over. Hun skjulte sin skuffelse og løb ind på sit værelse,’ Da jeg åndede på vinduet, blev det helt dugget. Af kedsomhed tegnede jeg en firkant på ruden. Så tilføjede jeg et håndtag og pludselig var der en dør!’. Hun trådte ud og var FRI. Nu kunne hun løbe afsted og passere gennem en anden dør helt ind til jordens kerne, hvor hun mødte en pige, som virkede mærkeligt bekendt, men som intet sagde. Men hun kunne danse, og hun kunne lytte, og Frida fortalte om alle sine bekymringer. De to blev bedstevenner. Sådan en havde Frida aldrig haft før.

Frida vidste at hun var nødt til at tage hjem. Og hjemme igen er Frida lykkelig, for hun ved, at hun kan besøge pigen, når hun har lyst. Fra den dag begyndte hun at male pigen igen og har gjort det siden.

Den engelske billedbogsforfatter og illustrator Anthony Browne har skabt en magisk fortælling om, hvordan man kan frigøre sig fra verden ved hjælpe af fantasien, og hvor befriende kunsten kan bruges i denne proces. Illustrationerne er alle små drømmende kunstværker, og hele historien er skabt på baggrund af en dyb forståelse for barnet Frida. Han taler aldrig ned til sine modtagere, og han er ægte i sin fremstilling af verden. Han er selv inspireret af både Magritte og Van Gogh, men han er genial og helt sin egen.

Anthony Browne skriver bøger, der betyder noget. Hans bøger efterlader altid en masse at snakke om og er virkeligt gode til højtlæsning fra ca. 5 år, men også til selvlæsning, for dem der har knækket læsekoden. Hele familien vil elske eventyret om Frida.

Jensen & Dalgaard
Dal Michaelsen
978-87-7151-489-6