107 danske Pippi-piger

2019
)

107 danske Pippi-piger af Merete van den Berg

22 jan.20

En hyldest til forskellige danske superkvinder, der hver især har gjort noget ekstraordinært indenfor deres felt. Bogen indeholder 107 historier om banebrydende gerninger, som her anerkendes og hyldes.

De 107 kvinder repræsenterer mange erhverv; forskellige videnskaber, sport, politik, kunst og desuden en del kvinder fra erhvervslivet. Man kan både læse om kendte og mere ukendte kvinder, og jeg personligt kan rigtig godt lide idéen om, at der er medtaget en del kvinder fra erhvervslivet, og at kvinderne både er nulevende og historiske personer.

En del af "Pippi-pigerne" kendte jeg enten slet ikke eller meget lidt. Deriblandt Bodil Begtrup (1903-1987), som bl.a. var formand for FN’s kvindekommission og var med til at formulere de grundlæggende rettigheder for kvinder i hele verden. Else Marie Pade (1924-2016) var modstandskvinde og pianist og blev en af pionererne indenfor elektronisk musik,. Inge Lehmann (1888-1993) var seismolog og blev en af verdens største forskere nogensinde. Katja Iversen (1969- ) er supernetværker, og holder taler for store statsledere og siger::"Hvis vi vil forandre verden, må vi tage fat og tage lederrollen. Vi kvinder må holde op med at vige tilbage for magten. Magt kan bruges godt. Magt er muligheden for at hjælpe andre mennesker". Dette var blot nogle af superkvinderne. Der er stadig 103 kvinder i bogen, jeg ikke har nævnt.

Det har ikke altid let at være kvinde. Historien har været præget af kampe på mange fronter. Denne bog er tilegnet alle de kvinder, der har gjort op med de stereotypiske opfattelser af, hvad kvinder forventes at gøre. Bogen styrker drømmen hos de børn, der vil noget mere eller andet, end forventningerne foreskriver.

Bogen er én af en lang række børnebøger, der er udkommet om stærke kvinder, bl.a. er der kommet flere forskellige i serien ’Små mennesker- STORE DRØMME’, ’Fantastisk seje kvinder der forandrede verden’, ’Malalas magiske blyant’, ’Bogen om Pippi’, samt et hav af andre biografier. Læs den og bliv inspireret af de korte præsentationer om modige kvinder. Fælles for kvinderne er, at de har sagt til sig selv, at de både kan og vil. Ligesom Pippi. Bogen er illustreret flot både med grafik og fotos.

People'sPress
46336399
9788770361293