Godnathistorier for rebelske piger 1 & 2

2017
)

Godnathistorier for rebelske piger 1 & 2 af Francesca Cavallo og Elena Favilli

19 dec.18

Et overflødighedshorn af små eventyr om bemærkelsesværdige kvinder gennem historien, der har været til stor inspiration. To flotte og spændende bøger, som kan læses af alle aldre.

”Til alle verdens rebelske piger: Drøm større. Sigt højere. Kæmp hårdere. Og når du bliver i tvivl, så husk, at du har ret”. Dette er invitationen i det første bind af 'Godnathistorier for rebelske piger'. De to bind er kreativ fagprosa og byder hver især på 100 korte eventyr inspireret af alle tiders bemærkelsesvædige kvinder spredt ud over verdenshistorien. Det er kvinder som gjort en forskel og været til stor inspiration på den ene eller anden måde. Bøgerne rummer blandt andet videnskabskvinder, forfattere, aktivister, kunstnere, politikere, sangerinder, sportskvinder og dronninger.

Bind 1 byder på portrætter af blandt andet matematikeren Ada Lovelace, som opfandt verdens første computerprogram, juristen Michele Obamas vej til at blive USA's første sorte førstedame og Astrid Lindgrens fantasi, som mundede ud i nogle af de mest elskede figurer i børnelitteraturen. I bind 2 møder man to så vidt forskellige kvinder som den hollandske urmager Corrie Ten Boom, som gik ind i modstandsbevægelsen og opfandt en brummer, der kunne advare om uvelkomne indtrængende og Beyonce, som nok ikke behøver nogen nærmere introduktion, men som ifølge bogen regnes for den mest indflydelsesrige popstjerne i dag. Hvor første bind portrætterer en del kvinder langt tilbage i historien, så har andet bind flere nulevende kvinder med.

Bøgerne har overvejende alment kendte kvinder med, men man kan også blive overrasket over en hel del kvinder, man ikke kendte til. Det er kvinder som Ashley Fiolek, en døv amerikansk motocross-kører, den sudanesiske supermodel Alek wek og den første selvskabte millionær og forretningskvinde Madam C. J. Walker. Eventyrerne overleverer primært de positive sider af kvindernes liv, men der er fx også plads til en smule mere ”barsk realisme” i eventyret om Virginia Woolf, hvor det nævnes, at hun led af depression hele sit liv. Dog går eventyret ikke så langt som til at fortælle, at hun begik selvmord.

Det er også værd at fremhæve, hvor utroligt smukke bøgerne er. Billedsiden og layout er helt i top med en lækker indbinding, stjernebilleder på inderflappen og de flotteste illustrationer af alle kvinderne. Ved hvert eventyr er der desuden et kort (muligvis opdigtet til lejligheden) citat fra den pågældende kvinde. Det er en fryd at bladre igennem bogen og bare nyde de mange smukke illustrationer.

Bøgerne er blevet til på baggrund af crowdfunding og er det bog-projekt, der har modtaget størst støtte i crowdfundingens historie. Bagerst er der plads til at man selv kan skrive sin egen historie selvfølgelig startende med linjerne ”Der var engang….” og indplacere sit selvportræt. En fin lille detalje, der gør bøgerne mere personlige.

Disse bøger er et overflødighedshorn af spændende kvinder gennem tiderne. Målgruppen er selvfølgelig primært tænkt som piger, men drengene vil bestemt ikke tage skade af også at læse med. Bøgerne er også fornøjelig læsning for voksne omend portrætterne er meget kortfattede. Her fungerer de mere som en smagsprøve, der kan pirre nysgerrigheden efter at vide mere om de mange fantastiske kvindeskæbner.

Det er oplagt at afslutte med indledning af andet bind: ”Til alle verdens rebelske piger: I er håbet. I er styrken. Hold jer ikke tilbage. Træd frem!”

People'sPress
Elisabeth Kiertzner