Tid tak

2021
)

Tid tak

17 nov.21

Stress kan vise sig på flere måder, men fælles er følelsen af manglen på tid. Den historie fortæller Mette Vedsø klogt på vers, akkompagneret af Pia Halses skønne illustrationer.

Fru Stresse har alt for travlt. Hun kan slet ikke stoppe toget af stress, der buldrer afsted indeni for fuld fart. De ting, hun skal nå i løbet af en dag, ender alle med at handle om tid. Brusetid, tasketid, farveltid, spurte hen til bussen tid, pustetid, ventetid og sludretid, altså spildtid! Og der er ”ingen plads til tiden i fru Stresses lille krop for tiden bruger hele tiden op og op”. Og der er ingen tid til hverdagstid, tossetid, småting og slet ingenting. Men desværre er der heller ikke noget, der hedder sovetid længere, den er blevet erstattet af myldretid. Men en dag giver tiden op…

Mette Vedsø og Pia Halse har begået en virkelig klog billedbog. Med sine rammende velvalgte ord kan Vedsø få sin læser til at føle sig helt stresset blot ved at skulle læse med. Hun skaber en følelse af genkendelighed i den voksne læser, samtidig med at hun skriver på en måde, så begrebet ’tid ’bedre kan forstås af børn. Pia Halses skønne illustrationer, som nogen måske kender fra bla. Tork og hest bøgerne, løfter den samlede forståelse af begrebet tid, men også af den dynamik, der foregår rundt om en, så hele paletten af læsere kan følge med, også de helt små ned til ca. 4 år.

De to kvinder har sammen tidligere udgivet Pytkassen, som også er en vidunderlig billedbog, der handler om at huske at sige pyt. Det er meget stærke og aktuelle temaer der bringes op, og selvom børn måske hverken har brug for at ’pytte’ så ofte som voksne eller føler stress på samme måde som fru Stresse, har de hørt og sikkert også set voksne løbe rigtigt hurtigt for at få hverdagen til at hænge sammen. Det er simpelthen bare dygtigt tænkt.

Af andre billedbøger om at have travlt kan nævnes ’Poul og far har travlt’ af Andreas Bræstrup Kirstein og ’Theo har travlt’ af Timothy Knapman.

Jensen & Dalgaard
61443525