Min Mormors gebis for de mindste

2019
)

Min Mormors gebis for de mindste af Jakob Martin Strid

22 okt.19

Tag på en vild og sjov rejse ind i fantasiens verden med Jacob Martins Strids fabulerende rim. I ’Min mormors gebis for de mindste’ er der otte udvalgte rim at boltre sig i for både store og små.

I 2006 så billedbogen ’Min mormors gebis’ dagens lys, og siden har den gået sin sejrsgang henover det børnelitterære landskab. Nu er der kommet en ny udgave af bogen, der indeholder otte af de oprindeligt 18 rim. Vi møder igen medister-minister Fister, en forkølet kat, flyvefisk fra Vesterhavet, en sær mand i en pære, mormors gebis og mange flere. Både rimene og illustrationerne er taget ud af den oprindelige billedbog uden ændringer, så der er altså tale om en komprimeret udgave, men denne udgave er i et mindre format og har kraftige papsider.

Dermed kan man sige, at såvel titlen som indpakningen snyder lidt. For når der på den nye udgave står, at den er for de mindste, så kunne man tro, at den henvender sig til en yngre målgruppe end den oprindelige. Men det er egentlig ikke tilfældet. Et gensyn med Jacob Martin Strids vilde, skøre og fantasifulde rim er dog altid kærkomment. For Strid er legesyg, både med sproget og illustrationerne. Bogen er fyldt med fantastiske ordbilleder og vidunderlige tegninger, som er fulde af detaljer, liv og fantasi, ligesom rimene er tidløse og kan læses igen og igen og igen.

’Min mormors gebis for de mindste’ er en oplagt anskaffelse, hvis man ønsker billedbogen i en mindre og muligvis mere holdbar udgave. Den kan læses højt for børn fra 3 år, og husk så også, at der ingen øvre aldersgrænse er på bøger som denne.

978-87-02-28652-6
2019