En som Hedvig

2019
)

En som Hedvig af Mette Vedsø

13 dec.19

Smuk og poetisk fortælling om Otto, der er særdeles bekymret for sin ældre nabo Hedvig, for klodens tilstand og for alle verdens modsætningsforhold.

Otto er en sød og meget betænksom dreng, der følger med i alt, hvad der sker i verden, men som følge deraf spekulerer rigtig meget over livet. Til tider bliver det hele for meget, og Otto gemmer sig under dynen, mens han holder sig for ørerne, når de i fjernsynet taler om krig, forurening og mennesker, der flygter fra deres land. Han ved også, at der er syv skridt til Hedvigs dør, og at der er 7000 km til både Kina og til USA, men han ved ikke helt, hvor mange skridt det er.

Hedvig og Otto mødes, når de er på vej på deres gåture rundt i byen, og Hedvig ved en masse om livet. Hun har sejlet havene tynde, da hun arbejdede på de store skibe, der engang sejlede fra Oslo til Amerika på Amerikalinjen. Otto tænker, at hvis ikke han kan redde verden helt alene, kan han måske helt alene redde Hedvig fra ensomhed. Ottos mor synes, Hedvig er ret gammel og omtaler hende altid som "En som Hedvig", der ikke kan hverken det ene eller det andet, men sådan tænker Otto ikke. Bogen er også fyldt med informationer om vores klode og den tilstand, den efterhånden befinder sig i.

'En som Hedvig' er en utrolig fin bog om venskab og fællesskab. Hedvig er ikke en stakkels ældre dame. Hun er derimod en dame, der går rundt i seje sneakers og hygger sig med sin lille kat hjemme i lejligheden. Det er en meget poetisk bog, der er fyldt med tal og ting, man skal forholde sig til.

Rasmus Bregnhøi har skabt helt fantastiske rammer for den fine historie, der rummer hele kloden og dens tilstand. Illustrationer der i detaljer giver liv til Mette Vedsøs skønne fortælling. Mette Vedsø har skrevet en historie, der lægger op til, at alle kan gøre noget for at skabe en bedre verden. En vigtig ting at tage udgangspunkt i, når man læser den sammen. Det kan man, når børnene er ca. 5 år, og der kan bruges mange gennemlæsninger på at fange de mange små detaljer, som Bregnhøi har tegnet, og snakke om alle de gode ting, man kan gøre, selvom man er lille og alene med sine ønsker, bekymringer og drømme.

Høst
Rasmus Bregnhøi
978-87-638-6152-6