Frøken Fnug og Frøken Fjer

2020
)

Frøken Fnug og Frøken Fjer Maria Frantzen Sanko og Karla Nor Holmbäck (Ill.)

04 sep.20

Efterår og vinter kan være tunge årstider at komme igennem, og derfor har vi brug for Frøken Fnug og Frøken Fjer, der kan bringe magien og poesien tilbage i hverdagen.

Fra efterår til forår flyver Frøken Fnug omkring med sin kost og fejer negative ord op fra rendestenen og erstatter dem med skønne, glemte ord, som hun putter i folks lommer. De grimme ord kan håne og såre, og glemmer hun ved et uheld at feje op, ligger de og siver ind mellem stenene, ned i det vand, som fok står ud af sengen og drikker fra vandhanen om natten.

I skikkelse af en svale, flyver Frøken Fjer også rundt og drysser guldstøv på triste og travle folk. Søstrene bor i en gammel boghandel i Vejle, "de elsker mølædte bøger. Og landkort og støvede spejle". I fritiden går Frøken Fnug på jagt efter glemte ord, fyldt med skønhed, der bare venter på at blive brugt. Disse ord skriver hun sirligt ned og lægger i sit badekar, så hun kan tage lange, varme ordbade. Hun sniger dem i folks lommer, så de igen bliver brugt og "gemt i hukommelsens landkort!"

Frøken Fjer flyver ind til mennesker, der synes det hele er gråt og trist, og prikker hul i deres "hverdagshinde" og drysser en smule guldstøv i såret, og den smule vil holde resten af året. Dagen derpå springer folk omkring for at gøre verden god i en fart, og alle de normale mener, de er gale: "De borer huller i verdens tag, Så stjernernes lys kan komme ind." Når foråret kommer, slumrer søstrene i deres himmelseng for først at komme igen til efteråret, når mørket vender tilbage.

'Frøken Fnug og Frøken Fjer' er en vidunderlig perle af en bog, der præsenterer læseren for glemte ord som skiderik, filejs, trolovet og brokade. Teksten af Maria Frantzen Sanko er på vers, som er fyldt med poesi, og illustrationerne er af Karla Holmbäck, der med sine vidunderlige figurer og rolige farver skaber en helt særlig drømmende stemning. Sammen danner tekst og illustrationer en virkelig fin fortælling om livets skønhed og nødvendigheden af fantasi og magi i kampen for at holde mørket på afstand. Farverne er holdt i douce nuancer.

Bogen efterlader læseren i en tilstand af lykkelig erindring, lidt som man føler efter at have læst I landet med den store ordfabrik, hvor ord koster penge. En virkelig dejlig læsoplevelse.

Turbine
Karla Nor Holmbäck