Når hjertet er en elpisker

2019
)

Når hjertet er en elpisker af Mette Vedsø

19 okt.19

Under en sygemelding med angst møder gymnasieeleven Pi en håndfuld nye mennesker og lærer at anskue livet på nye måder. Mette Vedsø har skrevet en ungdomsperle af de sjældne.

”Klassens små lyde og min store, da jeg rammer gulvet. Selvom jeg kun er væk i få sekunder, kan få sekunder lave utroligt meget om på ting”. 17-årige Pi har længe følt sig utilpas og presset og en dag i klassen falder hun om. Hun sygemeldes med angst og kommer til at tilbringe tiden hjemme i fred og ro. Til at geare ned, tænke og møde nye mennesker.

Selvom hun bor så tæt på dem, har hun aldrig talt med den ældre fine, engelske dame på anden sal eller den unge pige, der bor på tredje sal sammen med sin mor. Mødet med dem får hende til at reflektere over livet fra en anden synsvinkel og i takt med, hun kommer ned i gear, nærmer hun sig mere og mere den person, hun har det godt med at være. Som hendes psykiater siger: ”Men din radar peger væk fra dig selv, Pi, siger han. På en god måde” Balancen mellem navlepilleri og udsyn er vigtig for at trives.

Det er et vigtigt emne, forfatteren her har grebet fat i. Alt for mange unge mennesker udvikler angst og stress på grund af det pres de møder både udefra og indefra. Der er fuld turbo på skolen, hvis man skal kunne følge med, man skal være PÅ både i skolen og i fritiden – og alle de sociale medier, der svæver rundt om os. Det er de færreste der selv kan vurdere og håndtere, hvornår og hvordan stikket skal trækkes, og hvordan man skal trække vejret helt ned i maven og mærke sig selv. Pi har da heller ikke lyttet til kroppens signaler, og først da hun besvimer, sker der noget. Men symptomatisk med tidens hurtige gang i let løb, så bliver der presset på for, at hun skal vende tilbage, inden hun reelt er klar.

Mette Vedsø er uddannet på Forfatterskolen og har skrevet en lang række bøger. Hun tager ofte fat i voldsomme og hårde, men vedkommende, emner og har en fantastisk måde at formidle på. Hendes skrivestil er meget enkel i udtrykket, der står ikke meget på hver side, men det, der står, er meget værdiladet.

Denne og mange af forfatterens andre bøger egner sig rigtig godt til skolebrug fra de ældste klasser i overbygningen, da der er masser at diskutere og lære af samtidig med, at det ganske enkelt bare er fantastisk gode og velskrevne bøger.

Høst
47092345
9788763863575