Børnene i Nyskoven

2020
)

Børnene i Nyskoven af F. Marryat

31 jul.20

Den spændende og fascinerende historie om fire forældreløse søskende, som pludselig skal leve et helt anderledes liv i skoven i en primitiv hytte, da deres slot brændes ned til grunden.

Historien begynder i 1647 under Den Engelske Borgerkrig, hvor det engelske folk har gjort oprør mod kong Karl d. 1, som endte i fængsel i fem år, indtil han undslap. En af hans mest skattede soldater, Oberst Beverley, blev dræbt under krigen, og hans kone døde kort tid efter af sorg. Ægteparret efterlod sig fire børn: Edward på fjorten år, Humphrey på tolv år, Alice på elleve år og Edith på otte år.

Børnene blev boende på families slot Arnwood i Nyskoven sammen med en ældre dame i familien. Efter forældrenes død besøgte Jacob Armitage, der havde tjent obersten i mange år. Han selv boede i en hytte i skoven. En dag på jagt møder han oprørerne i skoven og han hører, at de vil brænde slottet ned, og han redder dem alle. Nu begynder et helt anderledes liv for de fire adelsbørn, hvor de lærer at drive landbrug, gå på jagt og fremfor tage ansvar for hinanden. Men Jacob er ikke ung længere, og snart må de klare sig uden ham. Børnenes mål og drømme bevæger sig efterhånden i forskellige retninger, men deres løfter til hinanden, glemmer de aldrig.

Det er en fascinerende og spændende fortælling om eventyr, overlevelse, troskab og kærlighed. Der eksisterer selvfølgeligt noget anderledes kønsrollemønstre og klasseforskelle end i dag, men fortællingen holder et højt spændingsniveau.

Forfatter Frederick Marryat var engelsk søofficer, men skrev en del romaner, bl.a. om livet til søs. Særligt de to romaner sidste ’Nybyggerne i Canada’ og ’Børnene i Nyskoven’ udkommer stadig på dansk i nye, bearbejdede udgaver. ’Børnene i Nyskoven’ er en af de første historiske romaner for børn, og den tilbyder sin læser et vindue ind til en anden tid på mere end en måde. En dejlig bog til selvlæsning fra ca. 11 år.

Gads lette klassikere
Gad
9788762734968