Skatteøen (ved Maj Bylock)

2020
)

Skatteøen

30 aug.20

Det bliver aldrig kedeligt i selskab med Jim Hawkins og den karismatiske skibskok Long John Silver. En gendigtning for børn med respekt for originalen.

Vi befinder os i 1700-tallets England, hvor hovedpersonen Jim Hawkins’ far ejer kroen Admiral Benbow i England. En dag ankommer en gammel sørøver til kroen og insisterer på at blive kaldt Kaptajnen. Han beder Jim om at give besked, hvis han ser en etbenet sømand. Pludselig bliver Jims far syg og har derfor ofte besøg af doktor Livesey, som udover at være læge også er dommer og det eneste menneske, Kaptajnen har respekt for.

Efter noget tid, dør Jims far. Kaptajnen har et par gange besøg af andre sømænd, første gang en mand kaldet "Sorte Hund" og en dag også en blind sømand, der beder om at blive vist til Kaptajnen. Han giver Kaptajnen "Det sorte tegn", tegnet for, at man snart skal dø. Få timer efter dør Kaptajnen. Han skylder Jims mor en del penge for husleje og mad, og i hans kiste tager Jim og hans mor det, de har til gode, og et kort. Om natten gennemroder en flok sørøvere, deriblandt den blinde mand, Kaptajnens efterladenskaber. Dagen efter skynder Jim sig til doktor Livesey, for at kortet kan blive gemt et sikkert sted. Jim finder lægen ovre hos godsejer Trelawney, og da de sammen studerer kortet, viser det sig at være et skattekort!

Hurtigt får godsejeren planlagt et togt efter skatten. Da dagen for afrejsen endelig oprinder, går Jim glædestrålende ombord på "Hispaniola" i Bristol, og han snakker med godsejeren, der fortæller, at han har ladet skibskokken John Silver om at hyre besætningen. Da Jim bliver sendt afsted for at aflevere et brev til John Silver, ser han, at Silver kun har ét ben! Da Hispaniola sejler fra kaj, bliver det et nervepirrende togt, hvor mytteriet lurer.

Eventyrromanen ’Skatteøen’ er skrevet i 1883 og er den mest kendte af Robert Louis Stevensons romaner. Den har, som mange andre klassikere, været genstand for mange gendigtninger, filmatiseringer mv. Det er en rigtig barsk roman om mod og loyalitet, men også en ’coming-of-age’- fortælling, hvor hovedpersonen Jim Hawkins udover at miste sin far, kommer i kløerne på Long John Silver, der trods sin umiddelbare grove og kompromisløse facon, måske ikke er udpræget ond, hvilket tvinger den unge Jim til at træffe voksne beslutninger, der kan koste både ham, men også andre livet.

Straarup & Co
Natasja Erbillor
Rasmus Jensen