Kaptajn Bimse

2019
)

Kaptajn Bimse af Bjarne Reuter

30 sep.19

Den lille eventyrlige fortælling er med al sin charme og tidløshed stadig aktuel til oplæsning fra ca. 5 år.

I anledning af bogens filmatisering er den blevet gennemrevideret af forfatteren. Bjarne Reuters omfattende forfatterskab rummer ikke så meget for mindre børn, men også for denne målgruppe rammer han plet lige ind i barnets forestillingsverden. Sproget er fabulerende og dialogfyldt og lige til at gå til for oplæseren. De små kapitler passer netop til en kort godnathistorie, og de afsluttes alle med en cliffhanger, der pirrer barnets nysgerrighed.

Der er både humor og alvor i bogen, og Reuters sans for selvopfundne, opfindsomme og rammende navne bidrager til humoren. Bogen kan minde lidt om Peter Plys med det personificerede legetøj, der lige som i Peter Plys har forskellige personligheder, noget der også kan aflæses i Annette Reuters mange udtryksfulde illustrationer.

Bogen bevæger sig mellem to universer. Den virkelige verden, hvor Anna har svært ved at falde i søvn, fordi hun glæder sig sådan til sin fødselsdag dagen efter, og en finurlig fantasiverden, hvor Anna sammen med BamseJohnson kommer op at flyve i et lille gult fly, der bruger rosiner som brændstof. Endemålet er at finde dukke Sophie, der blev glemt i familiens sommerhus. Missionen lykkes efter en passende portion spænding, der involverer den mystiske og potentielt farlige Hulgemor.

Undervejs har Anna måttet mobilisere sine bedste sociale evner, som da hun prøver at opmuntre den humørsyge Fedtegreve, så han hoster op med nogle rosiner, eller da hun med held trøster den ensomme og ængstelige Bøvernikkel. Til slut forenes Anna og de andre væsener i en glad og social hoppedans, hvor der er plads til både den lille ensomme Bøvernikkel, den skrappe dukke Sophie med de rappe replikker og de andre, der hverken er særligt modige eller specielt kloge.

Vel hjemme igen vågner Anna op hos sin trygge, kærlige familie, hvor forældrene serverer rundstykker og kanelsnegle på sengen, og fødselsdagsgaven er en flot, splinterny cykel. Flyveturen var bare en drøm, eller var den nu også det? I rosinskuffen i køkkenet ligger nemlig dukke Sophie, så selv om Anna elsker sit trygge hjem, venter der måske nye eventyr.

46566904
9788702270082
107